همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

کاغذ تحریر چیست؟ انواع مختلف کاغذ تحریر + کاربردها

دانستنی

کاغذ تحریر از ترکیب خمیر کاغذ با مواد شیمیایی تهیه می‌شود. هنگامی که خمیر به کاغذ تبدیل شد اگر مستقیما از آن استفاده شود به آن کاغذ اندود نشده یا (Uncoated) گفته می‌شود. برای اینکه کاغذ اندود نشده وزن بیشتر، نرمی و لطافت بیشتر، جذب جوهر بالاتر و ... را داشته باشد سطح آن را با مواد شیمیایی و پلیمری خاصی مانند کلسیم کربنات و گچ می‌پوشانند. در نتیجه به آن کاغذ تحریر اندود شده یا (Coated) گفته می‌شود.

کاغذ تحریر چیست؟ انواع مختلف کاغذ تحریر + کاربردها

کاغذ تحریر که در انگلیسی به آن (Printing and writing paper)  ) گفته می‌شود مرسوم‌ترین و رایج‌ترین نوع کاغذ است. کاغذ تحریر برای مصارف گوناگونی از مجله و روزنامه گرفته تا چاپ سررسید و چاپ کاتالوگ و … استفاده می‌شود. این نوع کاغذ دارای سطح چند قسمتی و بافت دار است که باعث می‌شود در هنگام چاپ یا نگارش، جوهر به راحتی جذب بافت آن شود و ماندگاری و کیفیت چاپ افزایش یابد. برای بررسی و شناخت کاغذ تحریر، کاربردها و انواع مختلف آن در این مقاله همراه ما باشید.

کاغذ تحریر چیست؟ | انواع مختلف کاغذ تحریر

انواع کاغذ تحریر

امروزه بیش از 3000 کاغذ با ویژگی‌های متفاوتی در بازار وجود دارند. کاغذها در صنعت چاپ دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس نوع کاربرد و تولید آنها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه انواع کاغذ تحریر را بررسی خواهیم کرد.

جنس خمیر کاغذ تحریر

کاغذ تحریر از ترکیب خمیر کاغذ با مواد شیمیایی تهیه می‌شود. هنگامی که خمیر به کاغذ تبدیل شد اگر مستقیما از آن استفاده شود به آن کاغذ اندود نشده یا (Uncoated) گفته می‌شود. برای اینکه کاغذ اندود نشده وزن بیشتر، نرمی و لطافت بیشتر، جذب جوهر بالاتر و … را داشته باشد سطح آن را با مواد شیمیایی و پلیمری خاصی مانند کلسیم کربنات و گچ می‌پوشانند. در نتیجه به آن کاغذ تحریر اندود شده یا (Coated) گفته می‌شود و نسبت به کاغذ اندود نشده کیفیت بالاتری دارد. اغلب کاغذهای موجود در بازار کاغذ تحریر اندود نشده هستند. این نوع کاغذ کیفیت پایینی ندارد در واقع این کاغذ اندود شده است که کیفیت بسیار بالایی دارد. کاغذ اندود نشده قدرت جذب بسیار بالایی دارد و هنگام چاپ و نگارش، جوهر به سمت دیگر کاغذ نفوذ نمی‌کند.

جنس خمیر کاغذ تحریر چگونه است؟

ابعاد و اندازه کاغذ تحریر

ابعاد استاندارد کاغذ تحریر شامل سری A، سری B و سری C است. اما کاغذ تحریر سری A شناخته‌ترین نوع کاغذ است. سری  A از کاغذ A1 که بزرگترین اندازه است آغاز می‌شود و به کوچکترین ابعاد کاغذ تحریر یعنی A10 می‌رسد. مسلما ابعاد بزرگتری از کاغذ هم در سری A وجود دارد که بیشتر این ابعاد برای ارسال عمده کاغذ به کارخانه‌ها و بسته بندی هدایای تبلیغاتی و هدیه مدیریتی استفاده خواهد شد.

ابعاد و اندازه کاغذ تحریر به چه صورت است؟

گرماژ کاغذ تحریر

کاغذ تحریر منوط به اینکه قرار است در چه محصولی استفاده شود در گرماژ گوناگونی تولید می‌شود. گرماژ کاغذ به جرم یک صفحه کاغذ در ابعاد یک متر در یک متر گفته می‌شود. دامنه وزن و گرماژ کاغذ تحریر بین 50 تا 120 گرم در متر مربع است. اغلب ناشران از کاغذ تحریر 70 تا 80 گرم استفاده می‌کنند تا بدون اینکه از کیفیت کتاب کم شود وزن آن کاهش پیدا کند. به طور مثال کاغذ استفاده شده در سررسید و سالنامه 1403 گاموت کاغذ تحریر سفید یا کرم 70 گرم است.

گرماژ و وزن کاغذ تحریر چند است؟

بافت کاغذ تحریر

کاغذ تحریر سطح بافت داری دارد و باعث جذب کامل جوهر می‌شود. چاپ روی این نوع کاغذ به صورت افست و جوهر افشان انجام می‌گیرد. کاغذ تحریر بر خلاف کاغذ گلاسه چون که جوهر را به طور کامل جذب می‌کند چاپ روی آن کدر می‌شود، اما کاغذ گلاسه دارای سطح صافی می‌باشد و جوهر در بافت آن جذب نمی‌شود و روی سطح می‌نشیند.

بافت کاغذ تحریر چگونه است؟

کابردهای کاغذ تحریر

کاغذ تحریر پر مصرف‌ترین کاغذ موجود در بازار است. از این نوع کاغذ برای چاپ انواع سررسید، کتاب، روزنامه، کاغذ یادداشت، کاتالوگ، پاکت نامه، اوراق اداری و … استفاده می‌شود. همینطور از کاغذ تحریر رنگی برای چاپ کاغذهای تبلیغاتی رنگی به رنگ زرد، سبز و صورتی و چاپ بروشور استفاده می‌شود.

ویژگی‌های کاغذ تحریر

  • استحکام بالا: مقاومت و استحکام بالای یک کاغذ بسیار مهم است. کاغذ تحریر به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در خمیر اولیه‌اش، فشار و مقاومت بسیار بالایی را می‌تواند تحمل کند.
  • ماندگاری: کاغذ تحریر به دلیل ماندگاری و طول عمر بالا یک کاغذ مناسب برای نگهداری انواع اسناد و بایگانی اطلاعاتی که نیاز به ماندگاری بالا دارند است.
  • خوانایی و نگارش مناسب: کاغذ تحریر به خوبی جوهر را جذب خود می‌کند و سطح صاف آن باعث حرکت روان خودکار و مداد بر روی خود می‌شود. این کاغذ رنگ سفیدی دارد و برای چاپ با کیفیت مناسب است. به عنوان مثال واحد سالنامه گاموت در تمام سررسیدهای 1403 خود از کاغذ کرم یا سفید 70 گرم استفاده کرده است و همینطور برای چاپ تقویم رومیزی 1403 از کاغذ گلاسه استفاده کرده است.
ویژگی‌های کاغذ تحریر

کاغذ تحریر برای چاپ با کیفیت چگونه است؟

هنگام چاپ کتاب، کاتالوگ، بروشور و … تمام دغدغه افراد انتخاب یک روش چاپ و دستگاه مناسب است تا نتیجه کار به بهترین شکل ممکن حاصل شود. توجه داشته باشید کاغذ مناسب، بخش بزرگی از مراحل چاپ با کیفیت است. کاغذ تحریر به دلیل ویژگی‌های گوناگونی مانند رنگ سفید، ماندگاری و مقاومت بالا، قابلیت جذب بالای جوهر، تنوع سایز و اندازه، استفاده برای انواع چاپ، استفاده کاربردی و تزیینی مانند کاغذ کادو یکی از بهترین کاغذها برای چاپ کتاب، روزنامه، سررسید و سالنامه و … است. همانطور که می‌دانید واحد سالنامه گاموت از بهترین کاغذ تحریر برای تولید سررسید و سالنامه، تقویم رومیزی و ست مدیریتی استفاده می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید معنی سالنامه چیست و با سررسید چه تفاوتی دارد. همچنین در چاپ هر کدام چه نوع کاغذی استفاده شده است به مجله گاموت مراجعه نمایید.

کاغذ تحریر برای چاپ با کیفیت چگونه است؟

نکات مهم در انتخاب کاغذ تحریر برای چاپ تقویم رومیزی، سررسید و سالنامه

وزن یا گرماژ کاغذ یکی از فاکتورهای مهم در تولید سررسید و سالنامه است. هر چه وزن کاغذ بیشتر باشد کیفیت محصول و کیفیت چاپ آن بیشتر است. برای تولید سررسید و سالنامه از کاغذ تحریر سفید یا کرم با گرماژ 70 گرم استفاده می‌شود. زیرا هم کیفیت چاپ خوبی را ارائه می‌دهد و هم وزن سررسید و سالنامه را افزایش نمی‌دهد. اما استفاده از کاغذ گلاسه برای تولید سررسید و سالنامه توصیه نمی‌شود زیرا حجم و تولید آنها زیاد می‌شود. تقویم‌های رومیزی معمولا با کاغذ گلاسه تولید می‌شوند و گرماژ مورد استفاده برای صفحات این نوع تقویم‌ها معمولا 250 گرم است. تولید کنندگان با توجه به تجربه خود از انواع کاغذ مانند نخودی یا کرافت برای تولید تقویم رومیزی استفاده می‌کنند و گرماژ انتخاب شده برای تولید آنها 200 گرم است.

نکات مهم در انتخاب کاغذ تحریر برای چاپ تقویم رومیزی، سررسید و سالنامه

کاغذ چاپی مناسب برای تولید سررسید و سالنامه

کاغذ تحریر رایج‌ترین نوع کاغذ مورد استفاده در جهان است. از این کاغذ تقریبا در تمام محصولات چاپی استفاده می‌‌گردد و در دو نوع اصلی کاغذ تحریر سفید و کاغذ تحریر کرم می‌باشد.

تحریر سفید

همانطور از نامش پیداست این نوع کاغذ سفید رنگ است. به همین دلیل به آن کاغذ تحریر سفید گفته می‌شود. همچنین یکی از کاغذهای مناسب برای صفحات داخلی سررسید و سالنامه است که کیفیت و دوام بسیار بالایی دارد. روی این کاغذ می‌توان هر نوع اطلاعات چاپی مانند مشخصات تقویمی و لوگو را با طیف رنگ دلخواه چاپ کرده و مورد استفاده قرار داد. این مدل از کاغذ مناسب هر نوع سررسید و با هر جلدی حتی جلد گالینگور است.

ویژگی‌های کاغذ تحریر سفید

تحریر کرم

یک مدل دیگر از کاغذ تحریر وجود دارد که به آن کاغذ تحریر کرم می‌گویند. کیفیت آن هیچ تفاتی با کاغذ تحریر سفید ندارد، اما قیمت این کاغذ از نوع سفید رنگ آن کمی بیشتر است. اغلب شرکت‌ها و موسسات ترجیح می‌دهند از کاغذ کرم رنگ استفاده کنند تا بتوانند هدیه با کیفیت بیشتری را برای مخاطبان خود تهیه کنند. این کاغذ دارای قدرت جذب بالایی است و مرکب را به خوبی جذب خود می‌کند و کیفیت چاپ متون و عکس‌ها روی این کاغذ بسیار بالا است.

ویژگی‌های کاغذ تحریر کرم

جمع بندی

در مطلب فوق سعی کردیم شما را با انواع کاغذ تحریر مورد استفاده در تولید تقویم رومیزی، سررسید و سالنامه آشنا کنیم. همچنین تفاوت و ویژگی‌‌های آن را بررسی کردیم تا شما بتوانید بهترین نوع کاغذ را از نظر هزینه و کیفیت تهیه نمایید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232