همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

روز ملی صنعت چاپ؛ مروری بر تاریخچه و اهمیت آن

مناسبت‌ها

در سال 1382، 11 شهریور به عنوان روز ملی صنعت چاپ نامگذاری شد. یازده شهریور برای اهالی صنعت چاپ بسیار پر اهمیت است زیرا که صنعت چاپ با بیش از دو قرن پیشینه دارای هویت شد.

روز ملی صنعت چاپ؛ مروری بر تاریخچه و اهمیت آن

برای چند لحظه به دنیای بدون چاپ فکر کنید. اگر چاپ نباشد هیچ کارت شناسایی برای معرفی هویت ما وجود ندارد، کتاب و مجله‌ای چاپ نمی‌‌شود، خبری از اسکناس‌های رنگارنگ نیست، دانش‌ها منتقل نمی‌‌شود. چاپ یعنی حیات، یعنی زندگی، یعنی پویایی و تحرک. هرگز نمی‌توان جامعه را بدون چاپ تصور کرد، شما هنگاهی که روی صندلی خود تکیه داده‌اید و در پایگاه‌های اینترنتی مشغول دیدن مطالب مختلف هستید تا حالا به باعث و بانی این اتفاق مهم فکر کرده‌اید. همانطور که اطلاع دارید 11 شهریور در تقویم رومیزی، سررسید و سالنامه ثبت شده است و برای اهالی صنعت چاپ اهمیت زیادی دارد، زیرا که در این روز صنعت چاپ با بیش از دو قرن قدمت دارای هویت شد و به روز ملی صنعت چاپ نامگذاری شد. از این رو در این مطلب قصد داریم مروری داشته باشیم بر تاریخچه و اهمیت روز ملی صنعت چاپ. با ما همراه باشید تا جزئیات بیشتری را مشاهده نمایید.

روز ملی صنعت چاپ

تاریخچه صنعت چاپ

صنعت چاپ قدمت بسیار طولانی دارد. به طور مثال کاتبان و نویسندگان قبل از اختراع ماشین چاپ آثار نویسندگان را به صورت دستی رونویسی می‌کردند. اما وقتی که مخترع آلمانی یوهانس گوتنبرگ اولین ماشین چاپ را به شکل امروزی اختراع کرد، صنعت چاپ برای همیشه دستخوش تغییراتی شد. قبل از گوتنبرگ چینی‌ها از چاپ باسمه و کره‌ایی‌ها از حروف چاپی فلزی برای چاپ روی کاغذ استفاده می‌کردند. اختراع ماشین چاپ توسط گوتنبرگ که یکی از مهمترین اختراعات تاریخ بشر به حساب می‌آید همچون آتشی مهیب تمام دنیا را فرا گرفت و توانست علم و دانش را سریع و با هزینه کم انتقال و زمینه را برای انقلاب علمی و آغاز عصر روشنگری فراهم کند.

پیدایش صنعت چاپ در ایران

اولین چاپخانه در ایران در شهر تبریز توسط عباس میرزا نایب السلطنه تاسیس شد. عباس میرزا چندین نفر از جمله میرزا زین العابدین را مامور آموختن فن چاپ و راه اندازی اولین چاپخانه در تبریز کرد. بدین صورت اولین چاپخانه ایران در شهر تبریز تاسیس شد. نود سال بعد از راه اندازی اولین چاپخانه در تبریز نوه زین العابدین از اروپا ماشین‌های چاپی خریداری کرد و از طریق مصر وارد استانبول و بعد توسط چهل گاو میش آنها را به تبریز آورد. همچنین همراه دستگاه‌های چاپی هشت نفر از متخصصان صنعت چاپ را از کشور آلمان برای آموزش و نصب این دستگاه‌ها به تبریز آورد. اولین کتابی که در ایران چاپ شد در شهر تبریز بود. این کتاب رساله جهادیه نام داشت و با تلاش و کوشش میرزا زین العابدین تبریزی که به عنوان پدر چاپ هم شناخته می‌شد به چاپ رسید.

تاریخچه روز ملی صنعت چاپ

نامگذاری روز ملی صنعت چاپ

با گذشت زمان همه به اهمیت صنعت چاپ پی بردند. در سال 1382 با تلاش مدیر کل وقت دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(اسدالله جامی)، 11 شهریور ماه به عنوان روز ملی صنعت چاپ در تقویم ایرانیان به ثبت رسید.

انواع چاپ کدامند؟

  • چاپ دیجیتال
  • چاپ جوهر افشان
  • چاپ لیزری
  • چاپ افست
  • چاپ فلکسوگرافی
  • چاپ گراور

مطلب مرتبط:

چاپ بر روی اقلام مختلف تبلیغاتی؛ هزینه کم و ماندگاری بالا

اقلام تبلیغاتی مانند آهنربا تاثیر زیادی در بازاریابی دارند. پیام‌هایی که از طرف کسب و کارهای مختلف بر روی اقلام مختلف تبلیغاتی چاپ می‌شوند، همیشه در معرض نمایش هستند. در عین حال هزینه زیادی برای آنها صرف نمی‌شود. در ادامه با چاپ بر روی اقلام تبلیغاتی و تبلیغات چاپی آشنا خواهید شد.

سررسید

سررسید و سالنامه 1404 بر اساس جنس و جلدی که دارند قابلیت چاپ متفاوتی دارند. چاپ روی جلد سررسید و سالنامه می‌تواند طلاکوب، سیلک، داغی، افست و لیزری باشد. هر سال با نزدیک شدن به سال جدید چاپخانه‌ها در خصوص چاپ سررسید و سالنامه فعالیت گسترده خود را آغاز کرده و به صورت عمومی و اختصاصی چاپ سررسید 1404 را انجام می‌دهند. شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند با چاپ لوگو، آستر بدرقه، لت گلاسه، ترام داخل صفحات و روبان، سررسید و سالنامه خود را به صورت اختصاصی چاپ کنند.

چاپ بر روی اقلام مختلف تبلیغاتی | سررسید

تقویم رومیزی

با پیشرفت علم صنعت چاپ دچار تحولی عظیم شد و کارهای چاپی و تبلیغاتی مانند بروشور، کاتالوگ، سررسید و سالنامه و تقویم رومیزی 1404 دارای تنوع زیادی شدند. تقویم رومیزی ۱۴۰۴ یکی از پرطرفدارترین هدایای تبلیغاتی است که معمولا برای چاپ آن از روش چاپ افست، دیجیتال و … استفاده می‌کنند. این نوع تقویم مانند دیگر ابزار چاپی دارای دو نوع طرح اختصاصی و عمومی است و بیش از 10 ایده طراحی تقویم رومیزی وجود دارد.

ست مدیریتی

ست مدیریتی به صورت دو تکه، سه تکه، پنج تکه، هفت تکه و … از اقلام مختلف تهیه می‌شود. چاپ بر روی ست مدیریتی تبلیغاتی به اقلام به کار رفته در آن بستگی دارد و به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. در واقع متناسب به نوع و جنس هدایا به کار رفته در این ست‌ها بهتر است از چاپ تامپو، چاپ سیلک، چاپ لیزری و … استفاده شود. شرکت‌ها و سازمانها با چاپ لوگو و برند تجاری خود بر روی اقلام ست مدیریتی تبلیغاتی 1404 می‌توانند سالیان سال در ذهن دوست، همکار، شریک تجاری و یا رقیب تجاری خود به یادگار بمانند.

کاتالوگ

کاتالوگ یک محصول کاغذی در اندازه‌های استاندارد و از صفحات مختلف تشکیل شده است. کاتالوگ یا کالا نما یک ابزار حیاتی برای کسب و کارها است که با هدف معرفی محصولات و خدمات آن را طراحی و چاپ می‌‌کنند. چاپ افست و چاپ دیجیتال دو روش اصلی برای چاپ کاتالوگ هستند و هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. درون کاتالوگ‌ها تمام اطلاعات خدمات یا محصولات قرار داده می‌شود تا مخاطبان به آسانی به مقایسه بین خدمات یا محصولات پرداخته و به مشکل بر نخورند. هر چه کاتالوگ طراحی بهتر و منحصر بفردی داشته باشد مشتریان به راحتی می‌توانند خدمات یا محصولات را مقایسه و انتخاب کنند.

چاپ بر روی اقلام مختلف تبلیغاتی | کاتالوگ

سربرگ

اگر می‌خواهید بدانید سربرگ اداری چیست و به دنبال این هستید که کسب و کار بزرگ و پایدار داشته باشید، حتما به سربرگ، ست اداری و ست مدیریتی نیاز پیدا خواهید کرد. زیرا که باعث تاثیرگذاری بزرگ و پایدار بر روی مشتریانتان می‌شوند. تمام مکاتبات اداری، نامه‌ها، قراردادها و بسیاری دیگر از نوشته‌ها نیازمند کاغذی است که تصویر لوگو و مشخصات شرکت شما روی آن چاپ شده باشد. با استفاده از چاپ افست و دیجیتال شما می‌توانید در همه سایزهای استاندارد سربرگ خود را چاپ کنید.

سخن آخر

در مقاله بالا در مورد روز ملی صنعت چاپ صحبت کردیم شما می‌‌توانید هر گونه سوال در بستر خدمات طراحی و چاپ و تهیه هدایای تبلیغاتی مانند خرید سررسید، خرید تقویم رومیزی، خرید ست مدیریتی، سالنامه تبلیغاتی، خودکار تبلیغاتی، فلش مموری تبلیغاتی، پاور بانک تبلیغاتی، جاکلیدی تبلیغاتی، جا کارتی تبلیغاتی با مشاوران و کارشناسان ما در گاموت در تماس باشید. درآخر، ما در واحد سالنامه گاموت ضمن تبریک روز ملی صنعت چاپ، برای تمامی تلاشگران و فعالان عرصه صنعت چاپ آرزوی موفقیت و سربلندی می‌کنیم.

سوالات متداول
01روز ملی صنعت چاپ چه روزی است؟

11 شهریور به عنوان روز ملی صنعت چاپ نامگذاری شده است.

02اولین کتابی که در ایران چاپ شد در کدام شهر چاپ شد و چه نام داشت؟

اولین کتابی که در ایران چاپ شد در شهر تبریز بود و رساله جهادیه نام داشت.

نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • امیر
    1403/05/10

    برای سال 1404 میخوام سررسید چاپ کنم باید کی سفارش بدم؟

    پاسخ
    • admin
      1403/05/10

      برای سفارش سررسید 1404، بهترین زمان اواخر فصل پاییز است.

      پاسخ
گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232