همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

چاپ آفست چیست؟ بررسی کاربرد ها در صنعت چاپ

دانستنی

امروزه صنعت چاپ به حدی گسترده شده است که در هر طرف، اثری از یک محصول چاپی را در طرح‌های گوناگون مشاهده می‌کنید. با توجه به بالا بودن تقاضا برای محصولات چاپی، تجهیزات مختلفی در دهه‌های اخیر وارد بازار صنایع چاپی شد و هر یک از این تجهیزات، به نحوی امور چاپی را سرعت داده و کیفیت کار را بالا می‌برد. چاپ آفست نیز نوعی لیتوگرافی با استفاده از ابزارهای ویژه است.

چاپ آفست چیست؟ بررسی کاربرد ها در صنعت چاپ

امروزه صنعت چاپ به حدی گسترده شده است که در هر طرف، اثری از یک محصول چاپی را در طرح‌های گوناگون مشاهده می‌کنید. با توجه به بالا بودن تقاضا برای محصولات چاپی، تجهیزات مختلفی در دهه‌های اخیر وارد بازار صنایع چاپی شد و هر یک از این تجهیزات، به نحوی امور چاپی را سرعت داده و کیفیت کار را بالا می‌برد. چاپ آفست نیز نوعی لیتوگرافی با استفاده از ابزارهای ویژه است. اگر علاقمندید بدانید چاپ آفست چیست؟ بررسی کاربرد ها در صنعت چاپ با ما همراه باشید.

معرفی چاپ آفست؛ تاریخچه و کاربرد

تاریخچه چاپ آفست از جایی شروع شد که برخی از آثار هنری و قدیمی، به دلیل گذر زمان کیفیت خود را از دست دادند. این آثار هنری نیاز به بازسازی داشت و چاپ آفست به عنوان روشی نوین و مناسب برای این کار انتخاب شد. در ابتدای قرن نوزدهم و پس از مدتی کوتاه، از این دستگاه برای محصولات چاپی در تعداد بالا استفاده شد. از اوایل شروع استفاده از دستگاه چاپ آفست، ویژگی‌های این دستگاه به شکل تأثیرگذاری مورد توجه قرار گرفت و برای چاپ روزنامه استفاده شد.

چاپ آفست چیست و چه مزایایی دارد؟

دستگاه چاپ آفست به گونه‌ای طراحی شده است که تعدادی غلتک فشرده شده در آن وجود دارد و هنگام چاپ، صفحات روی این غلتک‌ها به حرکت در آمده و تصاویر و متون مانند محتوای سال نامه 1403 روی آن چاپ می‌شوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چاپ آفست که این دستگاه را از دیگر تجهیزت چاپی متمایز می‌کند، کیفیت بالای چاپ است. در واقع آفست دنیای دیگری از چاپ رنگی را به نمایش می‌گذارد که کیفیت در آن حرف اول را می‌زند. این دستگاه توانایی بالایی در کنترل نوع پخش روی صفحات دارد و جزئیات را با دقت بالاتری به چاپ می‌رساند.

  مزایای آفست و مراحل چاپ

مزیت کلیدی و مهم چاپ آفست، مقرون به صرفه بودن این روش است. ممکن است هنگام تولید یک محصول در تعداد پایین، چنین موضوعی حائز اهمیت نباشد و تفاوت‌های قیمتی تأثیر بالایی روی بودجه سرمایه گذاری شده برای تولید محصول نداشته باشند؛ اما هنگامی که تیراژ محصولات چاپی مانند چاپ تقویم رومیزی بالا رفته و این تعداد در سرمایه مورد نیاز برای چاپ مهم باشد، ویژگی مقرون به صرفه بودن در اولویت قرار دارد. زیرا با بالا رفتن تعداد قیمت‌ها چندین برابر شده و کاهش قیمت می‌تواند تا حد زیادی از ضرر مالی جلوگیری کند. به طور کلی مزایای چاپ آفست عبارتند از:

  • مقرون به صرفه بودن
  • سرعت بالا و خطای کم
  • امکان استفاده در تیراژ بالا
  • کیفیت مناسب و شفافیت رنگ
  • امکان چاپ روی انواع کاغذ و مقوا
معرفی چاپ آفست؛ چرا چاپ آفست بهتر از دیجیتال است؟

دستگاه و تجهیزات چاپ آفست، به دلیل بهره‌مندی از سیستمی با بازدهی بالا و دقیق،می‌تواند در مدت زمان کمی محصولات مد نظر شما مانند ست مدیریتی تبلیغاتی را با احتمال خطای کم به چاپ برساند. یکی از علت‌های کلیدی این دقت بالا، ابزارهای داخلی دستگاه و امکان کنترل پخش جوهر توسط کاربر دستگاه است. از این رو می‌توان از کیفیت کار اطمینان حاصل کرد. از طرفی محدودیتی در نوع کاغذ یا ضخامت آن در این سیستم وجود ندارد و شما می‌توانید مراحل چاپ را روی مقوا، کاغذ گلاسه، کاغذ کرافت و… انجام دهید.

زینک یکی از ابزارهای مورد نیاز در لیتوگرافی است که به صورت ورقه‌ای فلزی برای برداشتن طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی جوهر این دستگاه چهار رنگ مشهور چاپی (CMYK) را به کار می‌گیرد و غلتک‌های تعبیه شده در آن، به صورت فشرده کاغذ را خارج می‌کنند. همان طور که در ابتدای این مطلب به میزان تیراژ در چاپ آفست اشاره کردیم، تعداد محصول در این نوع فرایند حرف اول را می‌زند. در واقع چاپ دیجیتال برای تعداد کمی از کاغذ یا تولیدات چاپی جوابگو است در حالی که آفست بهترین گزینه برای تیراژ بالا است.

استفاده از چاپ آفست در مجلات، سررسید و کتاب

چاپ آفست در چه محصولاتی به کار می رود؟

به طور کلی افست به دلیل بهره مندی از تکنولوژی داخلی پیشرفته، امکان تولید بازه گسترده‌ای از محصولات چاپی را دارد. در واقع تفاوتی ندارد شما به دنبال تولید محصولاتی مانند چاپ سررسید 1403 یا جعبه اختصاصی شده باشید؛ در هر صورت افست بهترین گزینه برای شما خواهد بود. با این حال بسیاری از محصولاتی که در تیراژ بالا در فرایند چاپ قرار می‌گیرند، برای چاپ دیجیتال مناسب نیستند و بهتر است برای آن‌ها آفست را در نظر بگیرید. این محصولات عبارتند از:

  • بروشور و کاتالوگ
  • سالنامه و سررسید
  • پوستر تبلیغاتی
  • تقویم رومیزی
  • مجله و کتاب
  • جعبه

در این لیست رایج‌ترین محصولات مناسب برای چاپ افست را نام برده‌ایم. کتاب،سررسید و تقویم 2024 میلادی از تولیداتی به شمار می‌روند که به طور معمول در تیراژهای بالا قرار گرفته واز  انواع مختلف کاغذ در تولید آن‌ها استفاده می‌شود. سررسید و سالنامه دارای جلدهایی عموماً چرمی، آستر بدرقه گلاسه، لت گلاسه اختصاصی، کاغذ تحریر و کاغذهایی از این قبیل است. پلیت و زینک به کار رفته در لیتوگرافی افست اثر مهمی در مراحل کلی تولید دارد.

چاپ آفست چه ویژگی هایی دارد؟ نکات مهم چاپ آفست

نکات مهم در چاپ افست

این دستگاه در دهه‌های اخیر و با توجه به رشد چشمگیر تبلیغات چاپی و رسانه، در مدل‌های مختلفی تولید شد که هر یک کاربرد ویژه خود را دارد. برای مثال یکی از محبوب‌ترین انواع این دستگاه، دستگاه چاپ آفست ورقی است که در بسیاری از چاپخانه و مراکز انتشارات کتاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال انواع دیگری از این دستگاه مانند دستگاه چاپ وب نیز موجود است. فرایند لیتوگرافی نیز با کمک زینک و غلتک‌های فشرده شده در دستگاه انجام می‌گیرد و پخش جوهر با مصرف ترکیبی از چهار رنگ است. در ادامه مهم‌ترین نکات چاپ آفست را به شما معرفی می کنیم:

  1. در تعداد پایین هزینه مناسبی ندارد اما در تیراژ بالا به صرفه است.
  2. نسبت به چاپ دیجیتالی از سرعت پایین‌تری برخوردار است.
  3. بهتر است از کاغذ با کیفیت و گرماژ مناسب استفاده شود.
  4. این روش نیاز به زینک و پلیت دارد.
  5. امکان استفاده از هر نوع کاغذ و حتی مواد غیرکاغذی وجود دارد.
  6. جزئیات دقیق و کیفیت بالایی را به نمایش می‌گذارد.
  7. پیش از سفارش از رنگ و طرح مورد نظر اطمینان حاصل کنید.
  8. مراحل تولید را به چاپخانه‌های معتبر بسپرید.

به طور کلی بهتر است پیش از سفارش سررسید، تقویم رومیزی و دیگر محصولات چاپی، بودجه مورد نظر را تعیین نموده، افزودنی‌های اختصاصی سازی محصول را در نظر بگیرید و سفارش را به بهترین چاپخانه یا انتشارات واگذار کنید. برای آشنایی با انواع کاغذ برای آفست نیز، مقالات مرتبط با کاغذ تحریر، گلاسه و کرافت را در بخش مجله گاموت مطالعه نمایید.

 

 

 

 

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232