همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

محرم 1403 | تعطیلات دو روزه تهران تاسوعا و عاشورا

تعطیلات

ماه محرم 1403 در تقویم هجری شمسی، از روز 17ام تیر ماه آغاز می‌شود و در روز 15ام مرداد ماه به پایان می‌رسد که روز پانزدهم مصادف با روز پایانی ماه محرم یعنی 30ام محرم است. بعد از آن ماه صفر آغاز می‌شود. روز ابتدایی ماه محرم یکشنبه و روز پایانی آن نیز دوشنبه است! این ماه 30 روز دارد.

تعطیلات سه روزه تهران تاسوعا و عاشورا

ماه محرم 1403 در تقویم هجری شمسی، از روز 17ام تیر ماه آغاز می‌شود و در روز 15ام مرداد ماه به پایان می‌رسد که روز پانزدهم مصادف با روز پایانی ماه محرم یعنی 30ام محرم است. بعد از آن ماه صفر آغاز می‌شود. روز ابتدایی ماه محرم یکشنبه و روز پایانی آن نیز دوشنبه است! این ماه 30 روز دارد. در این مطلب همراه ما باشید تا در مورد تعطیلات دو روزه تهران تاسوعا و عاشورا بیشتر بدانید.

تاریخ تعطیلات تاسوعا و عاشورا بر اساس تقویم سال 1403

25 و 26 تیر ماه 1403 بر اساس تقویم هجری شمسی و  مصادف با 9 و 10 محرم در تقویم هجری قمری است و تاسوعا و عاشورا در سررسید تبلیغاتی  و تقویم میلادی، مصادف با 15 و 16 ماه آگوست از سال 2024 است. تعطیلی محرم سال 1403 در تاریخ‌های 25 و 26 تیر به ترتیب روز دوشنبه و سه شنبه است.

تاریخ تعطیلات تاسوعا و عاشورا بر اساس تقویم سال 1401

مناسبت های ماه محرم

  • روز اول ماه محرم، آغاز سال قمری است.
  • روز سوم ماه محرم، حضرت یوسف (ع) از زندان آزاد شد.
  • روز نهم ماه محرم روز تاسوعا است. در این روز امام حسین (ع) و یارانش در کربلا محاصره شدند.
  • روز دهم ماه محرم روز عاشورا است. در این روز امام حسین (ع) به شهادت رسیدند.
  • روز بیست و پنجم ماه محرم، روز شهادت امام سجاد (ع) است.

روز تاسوعا حسینی 9 محرم ( تعطیل )

تاسوعا در لغت به معنی نهم و در تقویم اسلامی به روز نهم ماه محرم اشاره دارد. این روز مصادف با 25 تیر از تقویم هجری و 15 جولای از تقویم میلادی ست. در این روز سپاهیان شمر، خیمه‌های امام حسین علیه السلام و خانواده و یاران او را محاصره کردند و دسترسی آنها را به آب بستند. در این روز فداکاری بزرگ حضرت عباس رخ داد که با وجود دسترسی به آب در صحرای کربلا، با لب تشنه به پیش اهل بیت بازگشت.

روز عاشورا حسینی 10 محرم ( تعطیل )

عاشورا به معنای ده و به دهم ماه محرم اشاره دارد. روز عاشورا در تقویم هجری قمری مصادف با 26 مرداد ماه از تقویم شمسی و روز 16 ماه جولای در تقویم میلادی ست. در این روز سپاهیان امام حسین (ع) که شامل 72 تن بودند، توسط یورش سپاهیان عمر بن سعد که تعداد نفرات بالاتری داشت، به شهادت رسیدند. خود حضرت و اهل بیت با بی رحمی هرچه تمامتر به درجه شهادت نائل شدند و سرهایشان بریده شد. خیمه‌هایشان غارت شد و بعد به آتش کشیده شد. هر ساله در این دو روز غم انگیز ما ایرانیان فداکاری‌های ایشان را گرامی می‌داریم و مراسمات عزاداری برگزار می‌نماییم. این روز در تقویم رسمی ایران، افغانستان، عراق، پاکستان و هند تعطیل است.

مناسبت های ماه محرم

شهادت امام زین العابدین 12 محرم

در این روز حضرت سجاد (ع) به دستور ولید بن عبدالملک مسموم شد و به شهادت رسید. با این حال از ایشان مجموعه گرانبها سحیفه سجادیه به یادگار باقی مانده است.

سال نو اسلامی

بسیاری از تاریخ‌های رایج مانند تاریخ میلادی و تاریخ هجری شمسی بر طبق گردش زمین به دور خورشید محاسبه می‌شوند. اما تاریخ هجری قمری که تاریخ مشترک بیش از یک میلیارد و نیم مسلمان جهان است بر طبق گردش ماه به دور زمین محاسبه می‌شود.  روز اول سال نو قمری مصادف با روز یکم از ماه محرم است. مبدا این سال نو در تقویم قمری را هجرت پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص) قرار داده‌اند. پیامبر اکرم سال ۶۲۲ از تقویم میلادی به همراه یارانش، از مکه به مدینه هجرت کردند. در تقویم رومیزی تبلیغاتی سر آغاز هجرت پیامبر (ص) از شهر مکه در روز ۱ام از ماه ربیع‌الاول مصادف با 15ام شهریور سال 1403  هجری شمسی و در نهایت برابر با 5ام ماه سپتامبر از سال ۶۲۲ تقویم میلادی جدید یا به عبارتی (گرگوری) است. تمام وظایف دینی مسلمانان از جمله روزه گرفتن در ماه رمضان، نماز، حج و … به تقویم قمری محاسبه می‌شود.

سوالات متداول

01تاسوعا و عاشورای 1403 چند شنبه است؟

تاسوعا و عاشورای 1403 به ترتیب دوشنبه و سه شنبه است.

02تاسوعا و عاشورای 1403 در تقویم هجری شمسی چندم است؟

تاسوعا و عاشورای 1403 در تقویم هجری شمسی مصادف با 25 و 26 تیر ماه است.

03اول محرم سال 1403 چه روزی است؟

اول ماه محرم سال 1403 مصادف با روز یکشنبه 17 تیر ماه است.

04پایان محرم 1403 چه روزی است؟

ماه محرم 1403 در روز دوشنبه 15 مرداد ماه مصادف با 30 محرم 1446 با پایان خواهد رسید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232