همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

روز ملی سینما؛ روزی برای اهالی سینما

مناسبت‌ها

سینما هنر هفتم در میان هنرهای هفتگانه جهان است. هنری که امروز از محبوبیتی ناتمام برخوردار است و هر جا که می‌روید اثری از آن می‌بینید! پیش از شروع اکران یک فیلم، بارها بیلبوردهای آن را در سطح شهر مشاهده می‌کنید و در شبکه‌های اجتماعی تبلیغات گسترده آن را می‌بینید. روز ملی سینما نیز جهت گرامیداشت سینما و اهالی آن نام گذاری شده است و اگر می‌خواهید بدانید که روز سینما چه روزی است؟ بهتر است به شما بگوییم که روز 21 شهریور در تقویم هجری شمسی، روز سینما نام گذاری شده است.

سینما هنر هفتم در میان هنرهای هفتگانه جهان است. هنری که امروز از محبوبیتی ناتمام برخوردار است و هر جا که می‌روید اثری از آن می‌بینید! پیش از شروع اکران یک فیلم، بارها بیلبوردهای آن را در سطح شهر مشاهده می‌کنید و در شبکه‌های اجتماعی تبلیغات گسترده آن را می‌بینید. روز ملی سینما نیز جهت گرامیداشت سینما و اهالی آن نام گذاری شده است و اگر می‌خواهید بدانید که روز سینما چه روزی است؟ بهتر است به شما بگوییم که روز 21 شهریور در تقویم هجری شمسی، روز سینما نام گذاری شده است. در ادامه مطلب روز ملی سینما همراه ما باشید.

چکیده‌ای از تاریخ سینما و اختراع اولین سینما توگراف

اولین اختراع مرتبط با سینما به دو قرن پیش و هنگامی باز می‌گردد که دو برادر موفق به ساخت دستگاه سینما توگراف شدند. سیستم اولیه این دستگاه به گونه‌ای بود که تعدادی عکس به یکدیگر متصل شده و در نهایت این عکس‌ها به حرکت در آمدند و به صورت یک فیلم سینمایی پخش می‌شدند. چنین اتفاقی برای اولین بار باعث تعجب افراد زیادی شد، چرا که پیش از آن چنین چیزی را به چشم در هیچ دورانی ندیده بودند! پاریس اولین شهری بود که مردم در آن با ابتدایی‌ترین نوع سینما آشنا شدند و یک نسخه از سینما در این شهر کشور فرانسه به نمایش گذاشته شد. پس از مدتی این اختراع به شهرتی جهانی رسید و پای سینما به دیگر کشورهای جهان باز شد.

روز سینما ۱۴۰۳؛ تاریخچه ای از سینما

حالا این سوال پیش می‌آید که این فناوری چگونه به کشور ما رسید؟ چنین اتفاقی به یکی از شاهان قاجار یا همان مظفرالدین شاه باز می‌گردد. او وقتی برای اولین بار به اروپا سفر کرد، به صورت اتفاقی با یکی از اولین نمونه‌های سینما آشنا شد و تحت تأثیر آن قرار گرفت. او هنگام اقامت در پاریس دو بار به سینما رفت و از این فناوری استقبال کرد. از این رو پس از بازگشت به ایران و مدتی پس از آن سفر، اولین دوربین فیلمبرداری نیز به دستور او خریداری و وارد ایران شد. اولین استفاده از این وسیله در ایران به یکی از جشن‌های بزرگ آن دوران ارتباط دارد که برای عکاسی از شاه، این دوربین فیلمبرداری مورد استفاده قرار گرفت.  اولین شخصی که در ایران حرفه فیلمبرداری را شروع کرد نیز ابراهیم خان ملقب به عکاس باشی بود.

مطالب مرتبط: روز جهانی عکاسی

آغاز عصر سینما؛دریچه‌ای به هنر هفتم

پس از مدتی رشته‌هایی نظیر کارگردانی، بازیگری و… به مدارس و دانشگاه ها در سراسر دنیا اضافه شد. در واقع هنر سینما فرصت‌های بی شمار و جدیدی را برای افراد تازه وارد و علاقمند به این عرصه فراهم نمود. در ایران نیز اوضاع به همین گونه بود؛ رشته‌های مرتبط با سینما به سرعت گسترش یافت و در سراسر کشور ارائه شد، تا افرادی که به سینما علاقمند شده بودند به تحصیل در این رشته‌ها مشغول شوند.  در حال حاضر رشته‌های سینمایی به دلیل گستردگی این صنعت، در حال افزایش و توسعه هستند. در تقویم هجری شمسی، روز 21 شهریور ماه به عنوان روز سینما ۱۴۰۳ نام گذاری شد تا فرصتی برای گرامیداشت و تقدیر از هنرمندان و فعالان این عرصه فراهم شود.

روز سینما چه روزی است؟ روز ملی سینمای ایران در سال 1403

امروزه صنعت سینما در جهان به میزانی گسترده شده است که اگر بخواهید تمام ژانرها و فیلم‌های مختلف را دنبال کنید، وقت کم می‌آورید! هر سال سرمایه گذاری‌های بزرگی روی این صنعت انجام می‌شود و تقریبا هر کشوری سینمای اختصاصی خود را در کنار هالیوود تجربه می‌کند. عرصه سینما به محیطی تبدیل شده است که تمامی سلایق را در دل خود جا داده است. تفاوتی ندارد که به فیلم‌های رمانتیک علاقه داشته باشید یا از فیلم‌های فانتزی لذت ببرید؛ در هر صورت فیلم‌های سینمایی مختلفی ساخته می‌شود تا شما را سرگرم کند.

مطالب مرتبط: روز جهانی چپ دست ها

سینمای ایران نیز در سالهای اخیر مسیر پر پیچ وخمی را طی کرده است و به طور مداوم دستخوش تغییرات شده است. با این حال سینمای ایران جایگاه خود را در میان ایرانیان حفظ کرده و طرفداران خود را دارد. روز ملی سینمای ایران، یک فرصت مناسبت برای تقدیر از هنرمندان و فعالان سینمایی در کشور ایران است، سالنامه گاموت نیز روز سینما ۱۴۰۳ را به تمامی علاقمندان و افراد فعال در این صنعت تبریک می‌گوید.

مطالب دیگر:

روز ملی صنعت چاپ

فناوری چاپ سه بعدی چیست؟

 

 

 

 

 

سوالات متداول
01روز ملی سینما چه روزی است؟

روز ملی سینما در تقویم هجرس شمسی مصادف با روز 21 شهریور است.

02اولین بار چه افرادی سینما را اختراع کردند؟

اولین بار دو برادر به نام برادارن لومیر یک نسخه اولیه از سینما را اختراع کردند.

نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232