همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

روز فردوسی؛ بزرگداشتی برای پدیدآورنده شاهنامه

مناسبت‌ها

اگر زندگینامه حکیم ابوالقاسم فردوسی را میان شاعران کهن ایرانی بررسی کنیم، متوجه فرشته نجاتی می‌شویم که عمر خود را صرف زنده نگه داشتن زبان پارسی کرده بود؛ شاعری که نظیر او در هیچ دوره و قرنی وجود نداشته است. کافی است صفحاتی از شاهنامه فردوسی را مطالعه کنید تا با قلم این شاعر و اثر ماندگار او آشنا شوید.

روز فردوسی؛ بزرگداشتی برای پدیدآورنده شاهنامه

اگر زندگینامه حکیم ابوالقاسم فردوسی را میان شاعران کهن ایرانی بررسی کنیم، متوجه فرشته نجاتی می‌شویم که عمر خود را صرف زنده نگه داشتن زبان پارسی کرده بود؛ شاعری که نظیر او در هیچ دوره و قرنی وجود نداشته است. کافی است صفحاتی از شاهنامه فردوسی را مطالعه کنید تا با قلم این شاعر و اثر ماندگار او آشنا شوید. در تقویم هجری شمسی، روز 25 اردیبهشت به گرامیداشت و یادبود این شاعر اختصاص داده شده است. با ما در ادامه مطلب روز فردوسی؛ بزرگداشتی برای پدیدآورنده شاهنامه همراه باشید.

روز بزرگداشت فردوسی و خلاصه زندگی این شاعر فرهیخته

ادبیات داستانی ایران پر از شگفتی و لحظات به یاد ماندنی است که فردوسی در شاهنامه خود، بخش وسیعی از آن را به صورت شعر ارائه داده است. زادروز فردوسی و تاریخ تولد فردوسی به شمسی و بر اساس تقویم رومیزی، مصادف با یکم بهمن ماه سال 319 هجری شمسی بوده اما روز بزرگداشت فردوسی 25 اردیبهشت تعیین شده است. او در شهر توس به دنیا آمده  و از کودکی علاقه نامحدودی به یادگیری دانش و هنر داشت؛ به گونه ای که اشعار و ادبیات داستانی را دنبال می‌کرد و به فرهنگ ایران کهن علاقمند بود. زیرا ایران از دیرباز تمدنی قدرتمند و بزرگ به شمار می‌رفت.

روز بزرگداشت فردوسی؛ شاعری که ادبیات پارسی را جاودانه ساخت

داستان‌های کهن ایرانی مملو از لحظات مبارزه حماسی میان خیر و شر، داستان‌های اساطیری و… بود. این داستان‌ها در آن دوران به حدی تأثیرگذار بود که مردم برای یکدیگر تعریف می‌کردند و نسل به نسل با کتاب و سالنامه انتقال می‌دادند. به همین دلیل همیشه در ذهن افراد ماندگار  و از جذابیت خاصی برخوردار بود. در این میان فردوسی حرکتی تاریخی انجام داد و تمامی این داستان‌ها را جمع آوری کرد. این کار مدت‌ها زمان برد و او در این مدت تعداد زیادی از داستان‌های کهن ایرانی را یافت.

آغاز سرودن شاهنامه فردوسی؛ اثری جاودانه در ادبیات ایران

حکیم ابوالقاسم فردوسی در سن نوجوانی شروع به سرودن و نگارش تعدادی از داستان‌های شاهنامه کرد. از داستان‌های رستم و نبرد با دیو سپید تا داستان‌های بیژن و منیژه؛ داستان‌هایی که پس از نسل‌ها همچنان الهام بخش داستان‌های جدید هستند. فردوسی بیش از سی سال از عمر خود را به سرودن شاهنامه اختصاص داد. در شاهنامه فردوسی داستان‌هایی از رستم و جنگ او با دیوها، اسفندیار، سیاوش و… نقل شده است. قصه‌های شاهنامه به میزانی گسترده است که توصیف اشعار آن مدت‌ها طول می‌کشد.  فردوسی پس از اتمام جلدهای شاهنامه، بخش‌های جدیدی را به آن اضافه کرد و پس از رسیدن به سن 71 سالگی، آن را نزد سلطان محمود فرستاد. اما سلطان محمود به این شاهکار توجهی نکرد و به او پاداش مناسبی نداد. فردوسی پس از این اتفاق به منزل خود رفت و باری دیگر به اضافه کردن داستان‌هایی به شاهنامه پرداخت.

مطالب مرتبط: روز جوان

شاهنامه فردوسی؛ بزرگ ترین کتاب پارسی که به زبان های مختلف ترجمه شده است.

نقش شاهنامه فردوسی در ادبیات پارسی

شاهنامه بزرگ‌ترین و کامل‌ترین کتاب پارسی زبان به شمار می‌رود. این کتاب بیش از 50 هزار بیت شعر در رابطه با داستان‌های کهن ایرانی را در خود جای داده است. فردوسی به دلیل علاقه شدید به فرهنگ ایران، بیشتر عمر خود را در تلاش بود تا کتابی بنویسد که نمونه آن در ادبیات ایرانی وجود نداشته باشد. شاهنامه‌ای که امروز و پس از گذشت چندین قرن، همتایی ندارد و حاصل زحمات حکیم ابوالقاسم فردوسی در سال‌های زندگی اوست.

ساخت یک اثر فراموش نشدنی در هر زمینه‌ای دشوار است؛ به ویژه هنگامی که با هنر ادبیات و شعرسرایی در ارتباط باشد. فردوسی با خلق شاهنامه داستان‌های کهن ایرانی و ادبیات پارسی را در تاریخ جادوانه ساخت. امروزه شاهنامه در انواع جلدهای کوتاه و مجموعه‌های کامل عرضه می‌گردد. شاهنامه در حال حاضر به بسیاری از زبان‌‍های دنیا ترجمه شده است و هزاران نسخه از آن در کشورهای دیگر به فروش رسیده است.

تبریک روز بزرگداشت فردوسی؛ بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی

بزرگداشت بسیاری از شاعران و چهره‌های فرهیخته ایرانی مانند روز بزرگداشت سعدی، روز بزرگداشت حکیم خیام و… در اردیبهشت ماه قرار دارد. از طرفی بسیاری از جشن‌های ایران باستان مانند جشن میانه بهار نیز در این ماه از تقویم هجری شمسی قرار دارد. برای تبریک روز بزرگداشت فردوسی می‌توانید تعدادی از مشهورترین ابیات این شاعر را در نظر بگیرید. او در اشعار خود بارها از تلاش چندین ساله خود برای خلق شاهنامه گفته است؛ از سی و پنج سال عمر خود که برای ساخت این اثر صرف کرده بود.

 

 

 

 

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232