همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

روز بزرگداشت سعدی؛ سالروز شاعر برجسته شیرازی

مناسبت‌ها

هرگاه درباره تاریخ کشورمان مطالعه می‌کنیم، بارها با اسامی چهره‌های فرهیخته نظیر شاعران مواجه می‌شویم؛ افرادی که نقشی مهم در شکوفایی ادبیات ایرانی و هنر شعرسرایی داشتند. شاعرانی که اشعار آن‌ها قرن‌ها جایگاه خود را در ادبیات کشور حفظ کرده و در هیچ دوره‌ای نظیر آن‌ها وجود ندارد.

روز بزرگداشت سعدی؛ سالروز شاعر برجسته شیرازی

هرگاه درباره تاریخ کشورمان مطالعه می‌کنیم، بارها با اسامی چهره‌های فرهیخته نظیر شاعران مواجه می‌شویم؛ افرادی که نقشی مهم در شکوفایی ادبیات ایرانی و هنر شعرسرایی داشتند. شاعرانی که اشعار آن‌ها قرن‌ها جایگاه خود را در ادبیات کشور حفظ کرده و در هیچ دوره‌ای نظیر آن‌ها وجود ندارد. روز بزرگداشت سعدی نیز به جهت یادبود این چهره ادبی، مصادف با یکم اردیبهشت ماه در تقویم شمسی است. در ادامه مطلب روز بزرگداشت سعدی؛ سالروز شاعر برجسته شیرازی با ما همراه باشید.

شرح بزرگداشت سعدی و جایگاه او در ادبیات پارسی

اشعار سعدی و ابیاتی که او در طول زندگی خود نوشته است، در رده بهترین اشعار ادبی تاریخ ایران قرار می‌گیرد. آثاری که مانند دیگر شاعران نظیر عطار نیشابوری و فردوسی، با گذشت سال‌ها فراموش نشده و در هر دوره‌ای مورد توجه قرار گرفتند. مشهورترین اثر سعدی شیرازی، مجموعه اشعار او در کتاب گلستان است. تا به امروز هزاران نسخه از این کتاب به دست عموم مردم رسیده و اشعار سعدی بارها مورد توجه قرار گرفته است. با این حال در سال 81، تاریخ شروع این اثر(گلستان سعدی) به عنوان روز بزرگداشت سعدی انتخاب شد و به همین دلیل اول اردیبهشت روز سعدی نام دارد.

روز بزرگداشت سعدی چه روزی است؟ شرح زندگینامه سعدی

سرگذشت سعدی شیرازی؛ چکیده ای از زندگینامه

سعدی با نام کامل شیخ مصلح الدین سعدی، در سال 606 متولد شد، اما روز تولد سعدی مشخص نیست. سعدی از سنین نوجوانی به دلیل علاقه به ادبیات و شعرسرایی، شروع به تحصیل در این زمینه نمود. در ابتدا زیر نظر اساتید مشهور شعر و ادب در شهر شیراز تحصیل کرده و سپس برای ادامه تحصیل به شهرهای مختلفی سفر کرد و مدت زیادی را در شهر بغداد به تحصیل پرداخت. او در طول زندگی خود به بسیاری از نقاط سفر کرد و زندگی در شهرهای مختلفی را تجربه کرد.

به دلیل شرایط نامساعدی که در آن دوران گریبانگیر او شده بود، ناچار از نقطه‌ای به نقطه دیگر سفر می‌کرد و محل سکونت خود را به طور دائم تغییر می‌داد. در حین همین جابجایی‌ها نیز با بسیاری از افراد خردمند و دانا آشنا شد؛ با آن‌ها معاشرت کرد و بسیاری از آموخته‌های خود را از آنان یاد گرفت. با این حال مشخص نیست که او از چه سنی شروع به نوشتن آثار ادبی خود کرده است. زیرا بسیاری از این آثار در سفرهای او جمع آوری شده و پس از بازگشت او به شیراز تکمیل شده بود.

مطالب دیگر: جشن میانه بهار

سعدی به مدت 30 سال در حال سفر به کشورهای مختلف بود و شرایط مختلفی مانند جنگ، زندگی را برای او سخت کرده بود. سعدی پس از گذشت این 30 سال و سکونت در نقاطی مانند هند، مصر و… به شیراز بازگشت و باقی عمر خود را در شیراز گذراند. شرح  مشکلات آن دوران مانند حمله مغول و سختی‌های روزگار، در آثار سعدی قابل مشاهده است.او تا سالها پس از بازگشت به شیراز به نوشتن آثار ادبی خود ادامه  داد و برای هر یک از آن ها مدت زیادی وقت گذاشت.

برترین آثار سعدی شیرازی؛ روز بزرگداشت سعدی و اهمیت اشعار او

مشهورترین آثار سعدی شیرازی

همان طور که در ابتدای مطلب به علت نام گذاری روز بزرگداشت در سالنامه و اولین اثر سعدی اشاره کردیم، مهم‌ترین اثر او کتاب گلستان است. با این حال آثار سعدی به گلستان و بوستان محدود نمی‌شود؛ بلکه طیف وسیعی از آثار او در میان غزلیات، قصیده و … قابل مشاهده است. با این حال از نظر شهرت کلی و اهمیت کتاب اشعار، بوستان و گلستان سعدی در صدر قرار دارند. در ادامه دیگر آثار ادبی سعدی شیرازی را به شما معرفی می‌کنیم:

  • قصاید سعدی
  • صاحبیه
  • رباعیات سعدی
  • مجالس پنجگانه
  • کلیات سعدی(شامل مجموعه بوستان، گلستان و…)

تمایز آثار سعدی با دیگر شاعران؛ چرا سعدی شاعری خاص بود؟

بسیاری از شاعران در قرون ششم و هفتم، از اشعاری با کلمات پیچیده و استعاراتی استفاده می کردند که عموم مردم توانایی فهم معنی و درک ساختار آن را نداشتند. در واقع هنگامی که درک معانی شعر و الفاظ آن دشوار بود، بسیاری از افراد به آن رجوع نمی‌کردند. اما سعدی شیرازی تغییراتی در این زمینه پدید آورد و با استفاده از نثری روان و اشعاری ساده، مخاطبان متعددی را جذب کرد. از این رو سعدی در طول زندگی، نسبت به دیگر شاعران هم دوره خود از شهرت بالاتری برخوردار بود. او در ابیات خود از طنز، استعاره، آرایه، ایهام و… استفاده می‌کرد و خلاقیت بالایی داشت.

سخن پایانی

مطالعه اشعار و کتب شاعران ایرانی، تجربه‌ای لذت بخش و مفید است. از این جهت که تعدادی از بهترین شاعران جهان متعلق به کشور ایران بوده و در قرون مختلف، آثاری ماندگار را به جهانیان تقدیم کرده‌اند. سعدی شیرازی نیز یکی از برترین چهره‌های فرهیخته تاریخ ایران به شمار می‌رود که آثار او الهام بخش بسیاری از اشعار نوین است. سالنامه گاموت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تقویم رومیزی و سررسید، مفتخر است مناسبت‌های تقویم هجری شمسی را در بخش مجله گاموت معرفی کند. شما می‌توانید با مراجعه به این بخش با مناسبت‌های مختلف تقویم آشنایی پیدا کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232