همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

جشن سروشگان؛ ارتباط آن با فصل بهار و حفظ محیط زیست

مناسبت‌ها

فروردین ماه بیشترین جشن‌های سال را در تقویم هجری شمسی به خود اختصاص داده است. از مناسبت‌هایی مانند عید نوروز تا جشن فروردینگان؛ همگی با شروع سال و در روزهای اولین ماه از فصل بهار برگزار می‌گردند. جشن سروشگان نیز جشنی باستانی مصادف با 17 فروردین است که می‌توانید از طریق سفارش سررسید 1403 برای چنین جشن هایی برنامه ریزی کنید. جشن سروشگان تاریخچه‌ای پیچیده و غنی دارد که با فرهنگ ایران باستان در ارتباط است.

جشن سروشگان؛ ارتباط آن با فصل بهار و حفظ محیط زیست

فروردین ماه بیشترین جشن‌های سال را در تقویم هجری شمسی به خود اختصاص داده است. از مناسبت‌هایی مانند عید نوروز تا جشن فروردینگان؛ همگی با شروع سال و در روزهای اولین ماه از فصل بهار برگزار می‌گردند. جشن سروشگان نیز جشنی باستانی مصادف با 17 فروردین است که می‌توانید از طریق سفارش سررسید 1403 برای چنین جشن هایی برنامه ریزی کنید. جشن سروشگان تاریخچه‌ای پیچیده و غنی دارد که با فرهنگ ایران باستان در ارتباط است. در ادامه مطلب جشن سروشگان؛ ارتباط آن با فصل بهار و حفظ محیط زیست با ما همراه باشید.

معرفی جشن سروشگان؛ اهمیت این جشن در فرهنگ ایرانی

در تاریخچه اساطیری و کهن ایران، ایزدها و الهه‌های متعددی معرفی شده‌اند که هر یک نمادی از یک قدرت یا ویژگی خاص هستند. بسیاری از این ایزدان به عنوان امشاسپندان شناخته می‌شدند. این شخصیت‌ها به فرهنگ ایران باستان خلاصه نشده و در سال نامه و فرهنگ کشورهایی مانند یونان و مصر نیز قابل مشاهده است. الهه‌هایی که برای مردم سمبل قدرت و نگهبانان آن‌ها به شمار می‌رفتند و از آن‌ها در برابر تهدیدهای مختلف محافظت می‌کردند.

معرفی جشن سروشگان؛ جشن باستانی الهه ایرانی

هر یک از آن ها به واسطه قدرتی که در اختیار دارد، الهه آن نیرو نامیده می‌شود. برای مثال در تاریخ کهن ایرانی، ناهید یا آناهیتا به عنوان الهه آب مشهور بوده و پیشینیان بر این باور بودند که با ورود او، آب و باران در کره زمین افزایش یافته و برای ستایش او جشن می‌گرفتند. ایزدان ایرانی مانند امشاسپندان، از تاریخچه‌ای بسیار قدیمی و غنی برخوردار هستند و سروش نیز یکی از ایزدان مشهور ایرانی است که به عنوان نمادی از اطاعت و راز و نیاز شناخته می‌شود.

مطالب دیگر: گیفت سازمانی

تاریخچه سروشگان؛ داستان ایزد سروش

این ایزد بر فراز آسمان‌ها پرواز می‌کند و مانند یک نگهبان زمین را نظاره می‌کند. بر اساس مشخصاتی که از این ایزد در دسترس است، او وظیفه محافظت از جهان و جلوگیری از هرج و مرج را بر عهده دارد.در اوستا و کتاب‌های باستانی ایران، بارها از حمله دیوها و اهریمنان به دنیای انسان‌ها یاد شده است؛ که این موجودات به صورت مستقیم به موضوعاتی مانند خشم، نفرت و… اشاره دارند. در تاریخ زرتشتی و کتاب‌هایی مانند شاهنامه نیز، از مبارزات پادشاهان ایرانی و قهرمانانی مانند کاوه با دیوهای ظالم و ستمگر آن دوره گفته شده است.

ایزد سروش نیز مسئول مبارزه و از بین بردن چنین موجوداتی بود و در میان ایزدان، به ایزد همیشه بیدار و آماده نبرد مشهور است. ایزد سروش هیبت بزرگی دارد، از قدرت ماورایی برخوردار است و از هیچ نوع پلیدی باکی ندارد. ایزد سروش اولین ایزدی بود که امشاسپندان و خداوند را پرستش می‌کرد و در طول شبانه روز برای محافظت از انسان‌ها و زمین هوشیار است. از این ایزد باستانی بارها توسط شاعران و افراد فرهیخته‌ای مانند حافظ شیرازی، فردوسی و… استفاده شده است.

مطالب دیگر: بهترین راه تبلیغات کسب و کار

نماد جشن سروشگان؛ اهمیت خروس در جشن سروشگان

آداب برگزاری جشن سروشگان در  دوران معاصر

جشن سروشگان نیز مانند دیگر جشن‌های ایرانی نظیر جشن مهرگان از آداب و رسوم ویژه خود برخوردار است. این جشن ریشه‌ای زرتشتی دارد و سمبل اختصاصی آن خروس است که به دلیل صدای صبحگاهی و بیدار کردن دیگران، به سروش تشبیه شده است. همان طور که در ویژگی‌های ایزد سروش به این مورد اشاره شد، سروش مردم را به راز و نیاز و زمزمه‌گویی دعوت می‌کرد. از این رو یکی از آیین اصلی جشن سروشگان نیز نیایش است و در دوران معاصر افراد به آتشکده‌ها می رفتند و این آیین را به جا می‌آوردند.

ارتباط جشن سروشگان با محیط زیست و حفظ آن

جشن سروشگان با توجه به ایزد سروش و نگهبانی این ایزد از جهان انسان‌ها، ارتباطی معنایی با حفاظت از محیط زیست و طبیعت دارد. همان طور که می‌دانید در بسیاری از جشن‌ها مانند جشن چهارشنبه سوری آتش بازی و برپایی آتش برقرار است و جلوگیری از آسیب به درختان و آتش سوزی در طبیعت در چنین مواقعی، اولویت دارد. به این معنا که محیط زیست اطراف ما حائز اهمیت بالایی است و برای نگهداری و مراقبت از آن برای نسل‌های آینده باید تلاش کنیم.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232