همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

جشن آذرگان چیست؟ معرفی جشن باستانی ایرانی 9 آذر

دانستنی

در مراسم جشن آذرگان همه لباس‌های زیبا و تمیز می‌پوشند و به آتشکده‌ها می‌روند. در ابتدا موبد قسمت‌هایی از اوستا را می‌خواند و سپس همگی دعا می‌خوانند و خدای یگانه را ستایش می‌کنند. نیایشی که در این روز یعنی روزی که نام ماه و نام روز، آذر است آتش نیایش گفته می‌شود.

جشن آذرگان چیست؟ معرفی جشن باستانی ایرانی 9 آذر

یکی از جشن‌های قدیمی و باستانی جشن آذرگان است. جشنی که برای احترام به آتش در نهمین روز از آذر ماه برگزار می‌شود. در درگاه شمار زردتشتی نام روز و ماه در همچنین روزی یعنی نهمین روز از آذر ماه یکی است. برگزاری جشن آذرگان برای زرتشتیان مخصوصا شهرهایی که آتشکده دارند اهمیت زیادی دارد. زیرا آتش که یکی از پدیده‌های طبیعی است در نزد ایرانیان بسیار مقدس و مهم می‌باشد و باورشان بر این است گرمای حاصل از آتش می‌تواند همه افراد را به هم نزدیک کند و دورهمی صمیمانه‌ای به وجود بیاورد. اگر کنجکاوید تا بدانید جشن آذرگان چیست تا انتهای این مقاله همراه ما باشید زیرا که قصد داریم به معرفی جشن باستانی ایرانی 9 آذر بپردازیم. سالنامه گاموت به عنوان یکی از برترین تولید کنندگان سررسید و سالنامه پیشاپیش جشن آذرگان را با شما تبریک عرض می‌‌‌نماید. شما می‌توانید جهت سفارش انواع سالنامه اختصاصی به بخش محصولات سالنامه گاموت مراجعه نمایید.

تاریخچه جشن آذرگان

تاریخچه جشن آذرگان

این جشن در زمان ساسانیان بنا شد. اولین پادشاه ساسانی به نام اردشیر اول یا اردشیر بابکان در استان فارس و در شهر استخر که نام کنونی آن مرودشت می‌باشد، سلسه ساسانیان را تاسیس کرد و در نهمین روز از آذر ماه جشن آذرگان را برگزار کرد. ایرانیان باستان باورشان بر این است که آتش هم مانند آب، باد و خاک که عناصر اصلی آفریده خداوند هستند باید دور از ناپاکی و آلودگی نگهداری شود. به همین علت سوزاندن اجساد و زباله‌ها در آتش در میان ایرانیان ممنوع است. آتش پیش زرتشتیان نمادی از روشنی پروردگار است. این نگاه نمادین به آتش و نور فقط در آیین زرتشتی وجود ندارد بلکه دیگر مذاهب به آن پرداخته و توجه داشته‌اند به طور مثال آیه‌ای در قران مجید می‌فرماید “خداوند نور آسمانها و زمین است” یا در انجیل نوشته شده است “خداوند نور خالص است و هیچ ظلمت و تاریکی در آن وجود ندارد”. جشن آذرگان بیشتر در میان زرتشتیان شهرهای یزد، کرمان، شیراز و تهران برگزار می‌شود.

آتش‌های مقدس در جشن آذرگان

در جشن آذرگان این 5 آتش مقدس و محترم شناخته شده‌اند.

  1.  آتش وهو فریان: آتشی است در جسم و کالبد انسان وجود دارد. زنده بودن انسان به آن بستگی دارد چون که حرارت غریزی است ( امروزه به آن دمای بدن گفته می‌شود)
  2.  آتش برزی سونگ: آتشی است در اجاق‌های خانوادگی و آدریان‌ها نگهداری می‌شود و حرمت خانواده و عشیره را می‌رساند.
  3.  آتش وازشت: به برق آسمان هنگام رعد و برق گفته می‌شود.
  4. آتش اوروازشت: آتشی است که در نباتات و رستنی‌های عالم وجود دارد.
  5.  آتش سپی نشت: آتشی است در عرش اعلی یا گروسمان شلعه ور و فروزان است.
آتش‌های مقدس در جشن آذرگان

سه آتشکده بزرگ و اساطیری ایران باستان در استان‌های زیر قرار دارند.

  1.  آتشکده موبدان در فارس که جمشید آن را بنا کرده است.
  2.  آتشکده کشاورزان که کی گشتاسب آن را ساخته است.
  3.  آتشکده ارتشتاران در آذربایجان که از سوی کیخسرو ساخته شده است.

مراسم جشن آذرگان

در مراسم جشن آذرگان همه لباس‌های زیبا و تمیز می‌پوشند و به آتشکده‌ها می‌روند. در ابتدا موبد قسمت‌هایی از اوستا را می‌خواند و سپس همگی دعا می‌خوانند و خدای یگانه را ستایش می‌کنند. نیایشی که در این روز یعنی روزی که نام ماه و نام روز، آذر است آتش نیایش گفته می‌شود. پس از نیایش همه یک اخگر از آتش مقدس بر می‌دارند و آن را به خانه می‌برند و سعی می‌کنند تا آخر زمستان از آن مراقبت و روشن نگه دارند. زیرا این آتش روشنی بخش و گرما بخش آنها در سرمای زمستان می‌باشد. سپس همگی سر سفره‌هایی که از قبل چیده شده می‌نشینند و از خود پذیرایی می‌کنند.

بعد از آن در پشت بام و خانه‌ها آتش روشن می‌کنند و آتشکده‌ها را زیارت می‌کنند و در کارهای جهان مشورت می‌نمایند. این جشن فقط برای پایکوبی و خوش‌گذرانی نیست بلکه هدف‌های مذهبی و اجتماعی دارند و همبستگی‌شان را به یک‌‌دیگر اعلام می‌کنند. همچنین خود را برای سختی‌های زمستان آماده کرده و اگر کسی مشکلی داشته باشد در این جشن برای آن با کمک یک دیگر راهی پیدا می‌کنند. همانطور که می‌دانید این جشن در تقویم 1402 در تاریخ 9 آذر برگزار می‌گردد. اگر می‌خواهید برای جشن آذرگان سال آینده برنامه ریزی کنید و به آتشکده‌های معروف سر بزنید و این جشن باستانی را از نزدیک ببینید می‌توانید جهت سفارش تقویم تبلیغاتی 1403 به وب سایت ما مراجعه نمایید.

مراسم جشن آذرگان

رسم و رسوم جشن آذرگان موارد زیر هستند

• سوزاندن چوب‌های خوشبو
• پهن کردن سفره
• روشن کردن آتش بر بام خانه‌ها
• گل آرایی با گل آذریون ( گل آذریون گونه‌ای از آفتابگردان است که با رنگ سرخ و زرد و یا ترکیبی از این دو وجود دارد)
• پوشیدن لباس پاکیزه و پاک
• روز خوش یمن برای آغاز کارها
• نیایش و آفرینگان خوانی
• مشورت

جشن آذرگان در شاهنامه

در جای جای ادبیات فارسی توجه به آتش به عنوان عنصری مقدس در آفرینش به چشم می‌خورد. علی رغم کم رنگ شدن دین زرتشت، همچنان آتش نزد ایرانیان مورد احترام است. شما می‌توانید اشعار شاعرانی مانند مولانا، حافظ شیرازی و ادیب برومند که در مورد اهمیت این آتش و جشن بیان شده‌اند را در ادامه مطب مطالعه فرمایید. چاپ سررسید اختصاصی 1403 به عنوان یک ابزار برند سازی و تبلیغاتی بسیار مهم است. با طراحی‌‌های جذاب و منحصربه فرد، می‌توانید بهترین استفاده را از این سررسیدهای اختصاصی برای گسترش کسب و کار خود داشته باشید. بنابراین با چاپ سررسید 1403 می‌توانید ارتباط مستقیم با مخاطبان و مشتریان خود برقرار کنید و یک تبلیغات هوشمندانه برای کسب و کار خود داشته باشید.

جشن آذرگان در شاهنامه

مولانا

آتش عشق است کاندر نی افتاد
جوشش عشق است کاندر می افتاد
آتش است این بانگ نای و نیست باد
هر که این آتش ندارد نیست باد

حافظ شیرازی

در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد
عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد

ادیب برومند

از آن رو آتش افشانیم در دشت
که از اندیشه روشن نشانی است

سخن پایانی

اگر شما هم جز افرادی هستید که اعتقادات و جشن‌های اجدادتان برای شما اهمیت دارد این مقاله مناسب شما است زیرا ما در این مقاله به معرفی هر چند مختصر جشن آذرگان پرداختیم. همچنین در مورد تاریخچه جشن آذرگان، آتش‌های مقدس در جشن آذرگان، مراسم جشن آذرگان، رسم و رسوم جشن آذرگان، جشن آذرگان در شاهنامه و … صحبت کرده‌ایم. . همچنین از دیگر جشن‌های بزرگ ایران باستان می‌توان به جشن خردادگان، جشن تیرگان، جشن شهریورگان، جشن مردادگان، جشن مهرگان، جشن آبانگان، جشن آذرگان و … اشاره کرد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232