همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

روز صنایع دستی 1403؛ معرفی پرطرفدارترین صنایع دستی ایران

مناسبت‌ها

صنایع دستی را می‌توان مجموعه‌ای از هنرهای ساخته دست انسان دانست که با فرهنگ و تمدن یک کشور گره خورده است. در واقع صنایع دستی یک کشور، بازتابی از میراث فرهنگی و زیبایی‌های هنری آن سرزمین به شمار می‌رود. اگر  محصولاتی از صنایع دستی یک کشور را مشاهده کنید، بی شک با شماری از رویدادهای کهن آن کشور و آئین آن‌ها آشنا می‌شوید.

روز صنایع دستی 1403؛ معرفی پرطرفدارترین صنایع دستی ایران

صنایع دستی را می‌توان مجموعه‌ای از هنرهای ساخته دست انسان دانست که با فرهنگ و تمدن یک کشور گره خورده است. در واقع صنایع دستی یک کشور، بازتابی از میراث فرهنگی و زیبایی‌های هنری آن سرزمین به شمار می‌رود. اگر  محصولاتی از صنایع دستی یک کشور را مشاهده کنید، بی شک با شماری از رویدادهای کهن آن کشور و آئین آن‌ها آشنا می‌شوید. روز جهانی صنایع دستی نیز مصادف با 21 خرداد و دهم ژوئن در تقویم میلادی است. در ادامه مطلب روز روز صنایع دستی 1403؛ معرفی پرطرفدارترین صنایع دستی ایران با ما همراه باشید.

صنایع دستی چیست و روز صنایع دستی 1403 چه روزی است؟

صنایع دستی ترکیبی از هنرهای دستی و خلاقیت افراد است که در قالب فیزیکی تولید و به عرضه می‌رسد. با این حال صنایع دستی تنها به خلاقیت محدود نشده و بسیاری از ویژگی‌های کشور را به نمایش می‌گذارد. اگر تا به حال از  مجموعه‌ای صنایع دستی در یک نمایشگاه یا بازارچه بازدید کرده باشید، احتمالا طرح و نقش‌های روی این آثار توجه شما را به خود جلب کرده است. در واقع روی این نقش و نگار می‌توان مشخصاتی از زندگانی مردم کشور، آئین و آداب و… را مشاهده کرد. از این رو صنایع دستی در هر کشوری اهمیت بالایی دارد.

روز صنایع دستی 1403؛ پرطرفدارترین صنایع دستی ایران و انواع صنایع دستی

نام گذاری 10 ژوئن در تقویم میلادی، به سال 1974 میلادی و شهر نیویورک آمریکا باز می‌گردد. هنگامی که جنگ جهانی دوم به پایان رسیده بود و رفته رفته جوامع رو به توسعه بحث صنایع دستی را مطرح کردند. سپس شورایی برای حمایت از صنایع دستی توسط کشورهای حاضر زیر نظر یونسکو برگزار شد که در این شورا کشورهای مختلفی حضور داشته و تصمیم آن‌ها بر حمایت از صنایع دستی بود. پس از چند سال کشور ایران نیز به این شورا پیوست و پس از چند سال، تاریخ روز جهانی صنایع دستی 10 ژوئن تأیید شد.

مطالب مرتبط: روز روانشناس 1403

در واقع ساخت انواع صنایع دستی امروزه توسط هنرمندان انجام می‌گیرد اما از تاریخچه‌ای بسیار قدیمی برخوردار است. از این جهت که در هر قرن و دوره ای صنایع دستی چوبی و… وجود داشته و امروزه می‌توان آن را در موزه‌ها و مراکز میراث فرهنگی مشاهده نمود. برای مثال بسیاری از کوزه‌ها و ظروف سفالی در موزه‌ها، مربوط به قرن‌ها پیش و دوره‌های تاریخی مختلف هستند و با این حال از صنایع دستی ساده به حساب می‌آیند. حتی در برخی موزه‌ها، صنایع دستی دوران هخامنشی و دوره‌های باستانی ایران نیز وجود دارد که قدمت صنایع دستی کشورمان را نشان می‌دهد.

از صنایع دستی ساده تا صنایع دستی چوبی و سفالی در روز صنایع دستی

بهتر است بدانید هر گونه ظروف و اشیاء ساخته ماشین و دستگاه‌های کارخانه ای، از صنایع دستی محسوب نمی‌شود و صنایع دستی تنها به  لوازم ساخته دست انسان و با خلاقیت ذهنی او اختصاص می‌یابد. با این حال چنین لوازمی ممکن است جنبه تزئینی، کاربردی و… داشته باشد و به دلیل گستردگی بالا در صنایع دستی، نمی‌توان تعریف دقیقی  از نحوه استفاده از آنان داشت؛ اما در دوران قدیم بیشتر کاربرد این صنایع به آشپزی یا وسایل کاربردی منزل مرتبط بود.

مطالب مرتبط: روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

انواع صنایع دستی؛ از صنایع دستی چوبی تا ظروف سفالی

با توجه به این که کشور ما یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان است و تعداد زیادی از شهرهای ایران دارای تاریخچه‌ای غنی هستند، صنایع دستی ایران نیز از مشهورترین صنایع دستی در جهان به شمار می‌روند. چرا که در هر شهری صنایع دستی پیوند خورده با اقلیم و تاریخچه آن شهر را می‌یابید. تنوع در پرطرفدارترین صنایع دستی ایران به حدی زیاد است که برای مشاهده یا خرید آن ها، با چالش مواجه خواهید شد. به طور کلی انواع زیباترین صنایع دستی ایران عبارتند از:

  • فرش و گلیم دستباف
  • لوازم سفالی
  • صنایع دستی چوبی
  • مینا کاری
  • جواهرات تزئینی
  • ظروف شیشه ای و مسی
  • صنایع دستی چرمی
زیباترین صنایع دستی ایران و روز صنایع دستی ۱۴۰۳

تأثیر صنایع دستی بر اقتصاد و فرهنگ

پس از سفر به یک شهر یا کشور جدید، از مکان‌های گردشگری بازدید می‌کنید و هنگام بازگشتن از آن شهر، احتمالا به دنبال تهیه سوغاتی می‌روید. بدون شک صنایع دستی ساده از بهترین انتخاب‌ها برای خرید سوغاتی است. روز صنایع دستی 1403 زمینه‌ای را فراهم می‌کند که گردشگران با تاریخچه مکان مورد نظر آشنا شوند و به نحوی ساده‌تر با مردم آن منطقه ارتباط بگیرند. از طرفی در روند بازدید و گردشگری آن منطقه اثرگذار است که خود برای پیشرفت اقتصادی یک شهر حائز اهمیت بالایی می‌باشد.

مطالب مرتبط:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • صمدی
    1403/04/04

    لوازم سفالی دقیقا صنایع دستی کدوم شهره؟

    پاسخ
    • admin
      1403/04/06

      لوازم سفالی از صنایع دستی شهر لالجین است که قدمت 700 تا 1000 ساله دارد.

      پاسخ
  • مرتضی احمدی
    1403/04/04

    سلام، مرسی از مقاله خوبتون
    کاش به صنایع دستی شهر مریوان هم اشاره می‌کردید

    پاسخ
    • admin
      1403/04/06

      سلام، خواهش می‌کنم.
      کلاش، گیوه یا همان کفش محلی از صنایع دستی شهر مریوان است، حتما در مقاله‌هایی که قرار است در آینده نزدیک نوشته شوند بهش اشاره می‌کنیم.

      پاسخ
گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232