همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

روز روانشناس 1403؛ قدردانی از نقش روانشناسان در بهبود کیفیت زندگی

مناسبت‌ها

روانشناسی علمی است که دری به دنیای بزرگ ذهن انسان و کاوش روان او باز می‌کند؛ علمی که ترکیب پیچیده ارتباط بین عقل و احساس بشر را مورد بررسی قرار می‌دهد. انسان امروزی بیش از پیش نیاز به روانشناس پیدا کرده و به دلایل متعددی به آن ها مراجعه می‌‍کند.

روانشناسی علمی است که دری به دنیای بزرگ ذهن انسان و کاوش روان او باز می‌کند؛ علمی که ترکیب پیچیده ارتباط بین عقل و احساس بشر را مورد بررسی قرار می‌دهد. انسان امروزی بیش از پیش نیاز به روانشناس پیدا کرده و به دلایل متعددی به آن ها مراجعه می‌‍کند. 9 اردیبهشت روز جهانی روانشناس و مشاور در نظر گرفته شده است. در ادامه مطلب روز روانشناس 1403؛ قدردانی از نقش روانشناسان در بهبود کیفیت زندگی با ما همراه باشید.

معرفی روز روانشناس؛ تاریخچه و دلیل نام گذاری

سلامت روان در هر دوره از زندگی انسان مهم است و مراحل زندگی انسان، مملو است از اتفاقاتی که روی سلامت روح و روان اثر می‌گذارد. روانشناس نیز فردی است که پس از سال‌ها تحصیل و کسب تجربه در زمینه اختلالات روحی و روانی، دانش مورد نیاز درمان چنین بیماری‌هایی را به دست آورده است. در قرن‌های اخیر، علم روانشناسی به وسعت چیزی که امروزه وجود دارد، نبود. گرچه در تاریخ و بر اساس تقویم کشورهایی مانند یونان، مطالعاتی روی روانکاوی انسان انجام شده بود، اما این علم به عنوان شاخه‌ای جدا شناخته نمی‌شد.

روز روانشناس چه روزی است و علت نام گذاری آن چیست؟

این روند تا سال 1879 ادامه داشت؛ تا زمانی که علم روانشناسی به عنوان یک شاخه جدا و مستقل تعیین شد. سپس دانشمندان و پژوهشگران علاقمند به این رشته، به انتشار تحقیقات و مقالات مرتبط با روانشناسی پرداختند. پس از گذشت چند سال، مراکز روانشناسی در برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان تآسیس شد و این پیشرفت همچنان ادامه داشت تا جایی که روانشناسی به یکی از کلیدی‌ترین رشته‌های دانشگاهی تبدیل شد. سازمان ملل نیز روز 9 اردیبهشت ماه، مصادف با 28 آپریل در تقویم میلادی را به عنوان روز جهانی روانشناسی یا روز مشاور نام گذاری کرد. تعدادی از تأثیرگذارترین چهره‌ها در علم روانشناسی:

  1. ویلیام وونت
  2. ویلیام جیمز
  3. استنلی هال
  4. آلفرد بینه
  5. ایوان پاولف

روانشناسی چیست و چه اهمیتی دارد؟

هنگامی که علائم سرماخوردگی را در بدن خود احساس می‌کنید، اولین اقدامتان استفاده از درمان خانگی است تا زمانی که مطمئن شوید به پزشک احتیاج دارید. این مسئله در مورد بیماری‌های روحی و روانی نیز صدق می‌کند. به طور کلی روانشناسی مجموعه‌ای از مطالعات در زمینه بررسی افکار و روان آدمیزاد است. بسیاری از افراد ممکن است در طول زندگی خود به دلایل مختلفی دچار مشکلات روحی و روانی شوند؛ مشکلاتی که به صورت مستقیم روی کیفیت زندگی آن ها تأثیرگذار است و در صورت عدم درمان، به مراحل حاد می‌رسد.

کاربردهای روانشناسی؛ بهترین راه تقدیر از رواشناسان در روز جهانی روانشناس

در جوابی کوتاه به این سوال که روانشناسی چیست و چه اهمیتی دارد؟ می‌توان گفت روانشناسی به درکی عمیق از شناخت مشکلات روانی و ذهن بشر گفته می‌شود. رشته‌ای که رفتار، شخصیت، نوع تفکر و… فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورتی که فرد مشکلاتی مشابه با اختلالات روحی و روانی داشته باشد، در مراحل درمان قرار می‌گیرد. در این رشته با استفاده از روش‌های علمی  روانشناختی، سعی بر درمان بیمار با توجه به میزان پیشرفت بیماری او انجام می‌گیرد.

مطالب مرتبط: روز منابع انسانی

کاربردهای روانشناسی؛ از بیماری های روانی تا مشاوره تحصیلی

روانشناسی علمی است که از سنین نوجوانی و هنگام تحصیل در مدارس به کمک افراد می‌‍آید؛ هنگامی که با مشکلاتی مانند اضطراب اجتماعی و استرس دست و پنجه نرم می‌کنند، بهترین راهکارهای درمانی را پیش روی آن ها قرار می‌دهد. این کاربردها پس از استقلال رشته روانشناسی و جداسازی این رشته از علوم فلسفی به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرد. در ادامه به مهم‌ترین کاربردهای روانشناسی اشاره می‌کنیم:

  • پیشگیری و درمان بیماری‌های روحی و روانی
  • بالا بردن سطح دانش جامعه در رابطه با شخصیت شناسی و سلامت روان
  • پیشرفت و تکمیل این علم در راستای بازدهی بالاتر
  • ارائه برنامه‌های ویژه برای معرفی بهتر علم روانشناسی
  • ارائه راهکارهایی برای ایجاد ارتباط بهتر میان افراد

مشهورترین تست های روانشناسی در جهان

از ابتدای مستقل شدن رشته روانشناسی و ثبات این تخصص در جوامع، تکنیک‌هایی برای افزایش درک از روانشناسی و کمک به سلامت روان افراد تشکیل شد. یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های روانشناسی برای شناخت بهتر شخصیت، تست‌های روانشناسی است. تست‌های روانشناسی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فرد پس از پاسخ دادن به تعدادی سوال، با واقعیت‌هایی از شخصیت، میزان اضطراب و… مواجه می‌شود. در ادامه دو عدد از مشهورترین تست های روانشناسی در جهان را به همراه کاربرد به شما معرفی می‌کنیم.

روز جهانی روانشناس و نقش روانشناسی در سلامت جامعه

تست شخصیت شناسی MBTI

این تست شخصیت شناسی توسط دو متخصص با نام‌‍های مایرز و بریگز ساخته شده است. آن ها پس از سالها مطالعه بر روی انسان‌ها، متوجه 16 تایپ شخصیتی مختلف شدند که هر کدام با توجه به ویژگی‌هایی نظیر برونگرایی و درونگرایی، منطق و احساسات و… مورد بررسی قرار گرفته شده بودند. این تست یکی از مشهورترین تست‌های روانشناسی در سراسر جهان است و در بسیاری از موقعیت‌ها مانند استخدام، روابط بین فردی و… مفید واقع می شود.

تست انیاگرام

این تست نیز مانند تست شخصیت شناسی MBTI، برای آشنایی بیشتر با شخصیت افراد ساخته شده است. در این تست افراد به 9 شخصیت اصلی تقسیم بندی شده و با توجه به خصوصیاتی که دارند، تعریف می‌شوند. بر اساس تست انیاگرام، تمامی افراد با یک شخصیت غالب متولد شده و شرایط مختلفی روی آن اثرگذار است. ویژگی‌های رفتاری هر شخص و نوع شخصیت او در مسیر شغلی و زندگی او تأثیرگذار است. این تست نیز مانند مایرز و برگز بهترین تست رواشناسی دنیا است.

مطالب مرتبط: روز علوم آزمایشگاهی

تقدیر از روانشناسان در روز جهانی روانشناس و مشاور

روانشناسان نیز مانند پزشکان در سلامت جامعه نقشی کلیدی دارند. تقدیر از این افراد در روز روانشناس، می‌تواند تأثیر مثبتی روی مسیر شغلی این افراد و انگیزه آن‌ها برای ادامه چنین رشته‌ای باشد. از این رو بهتر است برای آن‌ها هدایای تهیه کنید که با شغل آن‌ها تطابق داشته باشد. در ادامه تعدادی از هدایای مناسب برای تقدیر از روانشناسان در روز جهانی روانشناس و مشاور را به شما معرفی می‌کنیم:

  • بردگیم و بازی‌های فکری
  • اکسسوری اداری
  • ماگ اختصاصی شده با نام برند یا نام روانشناس
  • بولت ژورنال و دفتر دستیار
  • ساعت رومیزی یا دیواری ویژه محیط کار

اهمیت روانشناسی در جامعه؛ تلاش برای سلامت روان

همان طور که می‌دانید، انسان برای موفقیت و رسیدن به یک زندگی شاد در کنار برنامه ریزی سالانه نیاز به سلامت روحی و جسمی مناسبی دارد. زیرا هر مشکلی در این زمینه باعث مختل شدن زندگی او شده و در نتیجه اثرات نامطلوب خود را نمایان می‌کند. از این رو در دنیای مدرن امروزی روانشناسی جایگاه ویژه‌ای دارد؛ تا میزانی که به شاخه‌های مختلفی تقسیم بندی شده و در بسیاری از مراحل زندگی به کمک فرد می‌آید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232