همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

روز ثبت احوال؛ روز پاسداشت هویت شهروندان

مناسبت‌ها

در تقويم رسمی کشور روز ثبت احوال سوم دی ماه است. اولين شناسنامه ايرانی به شماره يک برای دختری به نام فاطمه ايرانی در تاريخ 3 دی ماه 1297 صادر شد. سازمان ثبت احوال ايران وظيفه جمع آوری اطلاعات و آمار جمعيتی کشور ايران را بر عهده دارد.  همچنين وظيفه تهيه اطلاعات ثبتی اساسی مانند فوت، تولد، ازدواج و صدور مدارک هويتی مانند شناسنامه را بر عهده این سازمان است.

روز ثبت احوال؛ روز پاسداشت هویت شهروندان!

سازمان ثبت احوال همانطور که از اسمش پیداست احوال و اطلاعات اساسی مردم را ثبت می‌کند. همچنین يکی از سازمانهای دولتی ایران  است که جمع آوری اطلاعات و آمار جمعيتی کشور ايران را بر عهده دارد. اين سازمان به دليل در اختيار داشتن آمارهای حياتی، اسناد هويت و تابعيت فردی يکی از ارکان مهم حکومت تلقی می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید روز ثبت احوال چگونه شکل گرفت و اولین شناسنامه ایران برای چه کسی بود و نام و نام خانوادگی آن چی بود با ما در این مقاله همراه باشید.

روز ثبت احوال چه روزی است؟

تاريخ روز ثبت احوال

در تقويم رسمی کشور روز ثبت احوال سوم دی ماه است. اولين شناسنامه ايرانی به شماره يک برای دختری به نام فاطمه ايرانی در تاريخ 3 دی ماه 1297 صادر شد. سازمان ثبت احوال ايران وظيفه جمع آوری اطلاعات و آمار جمعيتی کشور ايران را بر عهده دارد.  همچنين وظيفه تهيه اطلاعات ثبتی اساسي مانند فوت، تولد، ازدواج و صدور مدارک هويتی مانند شناسنامه را بر عهده این سازمان است. اين اطلاعات براي تمام افراد جامعه مهم و با ارزش هستند. بيشتر مردم هم براي ثبت اطلاعات مهم زندگی‌شان از سررسيد و سالنامه استفاده می‌کنند. هر سال اطلاعات و رويدادهای مهم خود را در سررسيد و سالنامه یاداشت می‌کنند. به طور مثال با نزديک شدن به سال جديد از سررسيد جدید و مختص همان سال مانند سررسيد اختصاصي 1403 استفاده می‌کنند. اولین کاری که پدر و مادرها با دنیا آمدن فرزندشان انجام  می‌دهند انتخاب یک اسم خوب و رفتن به ثبت احوال و ثبت کردن آن اسم در برگه‌ای به اسم شناسنامه است.

با گرفتن شناسنامه هر کس دارای هویت مشخصی می‌شود. فردی که شناسنامه ندارد مانند کسی است که اصلا وجود ندارد. صدور شناسنامه خویشاوندی هر شخصی را با دیگران و اینکه پدر و مادر وی چه کسانی هستند و متعلق به کدام فامیل است را مشخص می‌کند. برای همین دلیل است که تاریخ‌های خاص مانند تاریخ تولد خود و عزیزانمان برایمان ارزشمند است و همیشه آن را سررسید و سالنامه یادداشت کرده که فراموش نکنیم. همچنین برای خاص و مهم بودن این روز دلمان می‌خواهد بهترین هدیه را برای عزیزانمان تهیه کنیم  و دنبال هدیه‌ای هستیم که مناسب شخصیت و موقعیت شغلی آنها  باشد. در اغلب شرکت‌ها و سازمان‌ها برای تولد کارکنان خود هدیه‌ای مانند سررسید و سالنامه و حتی در سایت‌های مختلف به دنبال قیمت انواع هدایا و قیمت ست مدیریتی هستند تا هدیه‌ای مناسب کارکنانشان پیدا کنند.

تاریخ روز ثبت احوال | اولین شناسنامه ایرانی مال چه کسی بود؟

وظايف سازمان ثبت احوال

سازمان ثبت احوال وظيفه جمع آوری چهار دسته اطلاعات اصلی جمعيتی مانند ثبت تولد، ثبت مرگ، ثبت طلاق و ثبت ازدواج را بر عهده دارد. طبق بررسی‌های انجام شده این سازمان پر مراجعه‌ترین سازمان دولتی در کشور است و حتما کارکنان این سازمان برای داشتن نظم و برنامه ریزی در انجام وظایف خود از سررسید و سالنامه و تقویم رومیزی 1403 استفاده می‌کنند. بر اساس مصوبه 1363 مجلس شورای اسلامی، وظايف سازمان ثبت احوال به شرح زير می‌باشد.

  • ثبت ولادت و صدور شناسنامه
  • ثبت وفات و صدور گواهی فوت
  • ثبت ازدواج و طلاق
  • تعويض شناسنامه‌های موجود در دست مردم
  • ايجاد پايگاه اطلاعات جمعيتی و صدور کارت شناسایی ملی
  • صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه و تنظيم دفاتر ثبت کل وقايع و نام خانوادگی
  • جمع آوری و تهيه آمار انسانی سرار کشور و انتشار آن

همه ما می‌دانیم تهیه آمار یک کشور کار چندان آسانی نیست و کارکنان سازمان ثبت احوال برای اینکه دچار اشتباه نشوند و کارهای مهم خود را فراموش نکنند قطعا آنها را در سرسیدی یاداشت می‌کنند و بیشتر کارکنان دنبال سررسیدی با امکانات بیشتر و قیمت مناسب هستند و انواع سررسیدها را از لحاظ قیمت به عنوان مثال قیمت سررسید وزیری را با قیمت دیگر سررسیدها مقایسه می‌کنند تا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند و در کار به این حساسی دچار اشتباه نشوند.

وظایف سازمان ثبت احوال ؟

خدمات سازمان ثبت احوال

این سازمان به علت در اختیار داشتن اسناد هویت، تابعیت فردی و آمارهای حیاتی یکی از ارکانهای مهم حکومت است. به طور کلی خدمات ثبت احوال خیلی گسترده است و نیاز به دقت و تمرکز زیادی دارد و به همین دلیل کارکنان این سازمان برای اینکه در کار خود بهترین عملکرد را داشته باشند حتما وظایف و کاراهای مهم خود را در سررسیدی مخصوصا سررسید اروپایی یاداشت می‌کنند. در ادامه شما را با خدمات ثبت احوال آشنا خواهیم کرد.

  • صدور شناسنامه مجدد ( تعویض و المثنی)
  • صدور شناسنامه اتباع خارجی
  • صدور کارت هوشمند ملی
  • ارائه گواهی‌های فوت
  • تغییر مشخصات هویتی
  • پاسخ به استعلام هویتی و نشانی افراد
خدمات سازمان ثبت احوال شامل چه مواردی می‌شود؟

تاریخچه ثبت احوال

در ایران ثبت مربوط به ولادت و ازدواج به صورت سنتی و با مراجعه به ریش سفیدان محله یا روحانیون انجام می‌شد. همزمان با مدرنیزاسیون و نیاز به شناسایی شهروندان جهت اخذ مالیات و ایجاد ارتش منظم تاسیس ثبت احوال در دستور کار قرار گرفت. از این رو در تاریخ 30 آذر ماه 1297 هجری شمسی به تصویب هیات وزیران در آمد و در 3 دی 1297 با صدور اولین شناسنامه برای دختری به اسم فاطمه ایرانی در تهران فعالیت خود را آغاز کرد. سالانه سازمان ثبت احوال در تاریخ 3 دی که روز ملی ثبت احوال است جهت تشکر و تقدیر از کارکنان خود انواع گیفت سازمانی به آنها هدیه می‌دهد این کار خلاقانه باعث می‌شود تا کارکنان روحیه و انرژی بیشتری داشته باشند و وظایف خود را دقیق‌تر انجام دهند.

تاریخچه ثبت احوال | علت به شکل گرفتن ثبت احوال چه بود؟

کلام آخر

همانطور که می‌دانیم شناسنامه نشان دهنده هویت ما است و شخصی که شناسنامه ندارد مانند کسی است که اصلا وجود ندارد. بنابراین اگر تقویم 1403 با مناسبت ها و رویدادهای مهم را نگاه کنید مشاهده خواهید کرد که روز ملی ثبت احوال در تاریخ 3 دی است. ما هم در این مقاله در مورد روز ثبت احوال، تاریخچه ثبت احوال، خدمات و وظایف آن صحبت کرده‌ایم امیدوارم از خواندن آن لذت برده باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232