همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی؛ روزی برای بازدید از آثار تاریخی

مناسبت‌ها

تصور کنید به شهر جدیدی سفر کرده اید و برای روزهای مسافرت خود برنامه ریزی انجام داده‌اید. از چه جاذبه‌های گردشگری بازدید می‌کنید؟ بدون شک موزه‌های مختلف شهر مقصد شما، از گزینه‌های گشت و گذار حین سفر است؛ به ویژه هنگامی که برای اولین بار به آن شهر سفر کرده و به دانستن تاریخچه شهر مورد نظر علاقه مند باشید. 28 اردیبهشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در جهان است، روزی که می‌توانید به بازدید از موزه‌های مختلف اختصاص دهید.

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی؛ روزی برای بازدید از آثار تاریخی

تصور کنید به شهر جدیدی سفر کرده اید و برای روزهای مسافرت خود برنامه ریزی انجام داده‌اید. از چه جاذبه‌های گردشگری بازدید می‌کنید؟ بدون شک موزه‌های مختلف شهر مقصد شما، از گزینه‌های گشت و گذار حین سفر است؛ به ویژه هنگامی که برای اولین بار به آن شهر سفر کرده و به دانستن تاریخچه شهر مورد نظر علاقه مند باشید. 28 اردیبهشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در جهان است، روزی که می‌توانید به بازدید از موزه‌های مختلف اختصاص دهید. در ادامه مطلب روز جهانی موزه و میراث فرهنگی؛ روزی برای بازدید از آثار تاریخی با ما همراه باشید.

مروری بر روز جهانی موزه؛ روز موزه چه روزی است؟

در هر نقطه از دنیا، موزه‌ها بازتابی از تاریخچه و اتفاقات گذشته یک شهر هستند. کافی است از  موزه یک شهر بازدید کنید تا با فرهنگ، تمدن و… آن شهر آشنا شوید. برای مثال هنگامی که از یک موزه هنری بازدید می‌کنید، آثار هنری هنرمندانی را مشاهده می‌کنید که قرن‌ها پیش و با محدودیت‌های زیادی، به خلق چنین آثاری پرداخته بودند. موزه‌ها از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری هر کشوری به شمار می‌روند و میراث فرهنگی ارزشمندی هستند.

روز میراث فرهنگی و بازدید از موزه؛ روز جهانی موزه چیست؟

در سال 1977 میلادی، کمیته بین المللی موزه‌ها با نام ایکوم، روز 28 اردیبهشت مصادف با 18 مه را به عنوان روز جهانی موزه و  میراث فرهنگی نام گذاری کردند. پس از این تاریخ، هر سال روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در جهان برگزار شد و در این روز موزه‌ها و اماکن گردشگری تاریخی برنامه‌های ویژه‌ای مانند تخفیف در بلیط و… را در هفته میراث فرهنگی ارائه می‌دهند. روز موزه در ایران نیز مانند دیگر کشورها برگزار شده و در سالنامه مصادف با 28 اردیبهشت یا روز موزه 1403 است. موزه‌ها شامل جزئیات مختلفی از رویدادهای گذشته تاریخی هستند و آثار ارزشمند زیادی در آن‌ها قابل مشاهده است.

فلسفه نام موزه در جهان؛ معرفی انواع موزه

واژه موزه در کشورهای مختلف تلفظی متفاوت دارد اما ریشه آن به کشور یونان و تپه‌ای در آتن یونان باز می‌گردد. ژوپیتر که یکی از خدایان یونان باستان بود، دخترانی به نام میوز داشت که الهه‌های ادبیات و موسیقی بودند و بر اساس باورهای قدیمی، آن ها هنر را رواج می‌دادند و به انسان‌ها کمک می‎‌کردند تا خلاقیت هنری خود را به نمایش بگذارند. نام موزه نیز برگرفته از نام دختران ژوپیتر است و اولین موزه توسط شخصی به نام بطلیموس و قرن ها پیش از میلاد مسیح تأسیس شد. امروزه موزه‌ها پیشرفت چشمگیری داشته و در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند:

  • موزه‌‍های تاریخی و باستانی
  • موزه‌های مردم شناسی
  • موزه‌های هنری
  • موزه‌های فضای باز
  • پارک موزه

موزه‌های تاریخی و باستانی؛ آثار دیرینه

موزه‌های تاریخی، موزه‌هایی دارای آثار باستانی و قدیمی هستند که شناخته شده‌ترین نوع موزه به حساب می‌آیند. با توجه به قدمت موزه ممکن است در این موزه‌ها آثاری از قرون مختلف قابل مشاهده باشد که بر اساس دوره‌های زندگی انسان دسته بندی شده‌اند. موزه‌هایی که با نشان دادن قدیمی‌ترین آثار به جا مانده در قالب یک نمایشگاه، رویدادهای آن شهر را بازگو می‌کند. در آثار این گونه موزه‌‍ها، بقایای کشف شده و هر گونه آثار باستانی مرتبط مشاهده می‌شود.

مطالب مرتبط: روز فردوسی

تفاوت موزه باستان شناسی و موزه مردم شناسی؛ انواع موزه ها

موزه های مردم شناسی؛ جایگاهی برای نمایش فرهنگ

تفاوت اصلی این نوع موزه با موزه های تاریخی و باستانی، در آثار و هدف موزه است. هدف موزه‌های تاریخی و باستانی، آثار گذشتگان و نمایانگر تمدن است اما هدف موزه‌های مردم شناسی، نمایش فرهنگ و آداب مردم یک منطقه است. در این موزه‌ها می توانید اثراتی از نوع لباس پوشیدن مردم آن منطقه، سوغاتی‌ها، آیین و… را مشاهده نمایید. از مشهورترین موزه‌های مردم شناسی ایران می‌توان به موزه مردم شناسی گناباد، کاخ گلستان و… اشاره کرد که در روز میراث فرهنگی در ایران تخفیف‌های ویژه ارائه می‌دهند.

موزه های هنری؛ دریچه ای به سوی آثار هنری قدیمی

تماشای آثار هنری از هنرمندانی که در قرون مختلف تلاش در خلق اثری جاودانه داشتند، لذت بخش است. آثاری که پس از سال‌‌ها همتایی ندارند و نام خالقشان همچنان شنیده می‌شود. موزه‌های هنری نیز چنین هدفی را دنبال می‌کننند و آثاری شاهکار از هنرهای هفتگانه نظیر هنر تجسمی و… هنرمندان قدیمی را به نمایش می‌گذارند. از مشهورترین موزه‌های هنری جهان می‌توان به موزه هنر مدرن در نیویورک و موزه ملی دل پرادو در مادرید اسپانیا اشاره کرد.

مطالب مرتبط: روز بزرگداشت سعدی

موزه هنری و آثار هنرمندان؛ روز موزه 1403 و روز موزه رایگان

موزه های فضای باز؛ میراث فرهنگی کهن

بسیاری از آثار باستانی قابلیت جابجایی ندارند و در یک منطقه ثابت هستند. مانند آثار تاریخی سنگی که به دلیل وزن بسیار بالا یا وجود در مکانی مانند غار، ثابت هستند. به همین دلیل چنین آثاری توسط دولت‌ها به موزه تبدیل می‌شوند؛ از این رو این نوع موزه‌ها به موزه‌های فضای باز معروف هستند. موزه‌های فضای باز از مقاصد گردشگران است و بسیاری از افراد پس از ورود به یک شهر جدید، از این گونه موزه‌ها بازدید می‌کنند.

پارک موزه ها

پارک موزه ها نوعی مجموعه بزرگ شامل پارک، آثار فرهنگی و تاریخی و… به شمار می‌روند. در واقع این نوع موزه ترکیبی از تعدادی جاذبه گردشگری است که طرفداران زیادی نیز دارد. تعداد پارک موزه ها نسبت به دیگر انواع موزه (موزه فضای باز یا موزه هنری) کمتر است و تنها در برخی از کشورهای جهان دیده می‌شود. در برخی از مناسبت‌ها مانند روز موزه رایگان، امکان بازدید رایگان از چنین موزه‌هایی وجود دارد.

معرفی ده موزه برتر ایران به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

  • موزه موسیقی اصفهان
  • موزه ملی
  • موزه هنرهای معاصر
  • کاخ موزه گلستان
  • موزه پارس شیراز
  • موزه آب یزد
  • کاخ موزه سعدآباد
  • موزه جواهرات
  • موزه دفاع مقدس

مطالب مرتبط: روز معلم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232