همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

روز جهانی محیط زیست؛ روزی برای حفظ طبیعت

مناسبت‌ها

کره زمین مملو از طبیعت بی‌کران و زیبایی است که حتی با دیدن تصاویر آن، از وجود چنین مناطق سرسبزی لذت می‌بریم. برای قدم زدن مسیرهای سبز طبیعت را انتخاب می‌‌کنیم و با مشاهده جانداران دیگر و تنوع آن ها متحیر می‌شویم. حال چه اتفاقی می‌افتد اگر این محیط زیست و جانوران آن به سمت انقراض کشیده شوند و پس از قرن‌ها، بخش زیادی از کره زمینی که در آن زندگی می‌کنیم، به محیطی خشک و خالی از سکنه تبدیل شود؟ روز جهانی محیط زیست، مناسبتی جهانی است که هر سال در 5 ژوئن و مصادف با 16 خرداد در تقویم هجری شمسی قرار دارد.

روز جهانی محیط زیست؛ روزی برای حفظ طبیعت

کره زمین مملو از طبیعت بی‌کران و زیبایی است که حتی با دیدن تصاویر آن، از وجود چنین مناطق سرسبزی لذت می‌بریم. برای قدم زدن مسیرهای سبز طبیعت را انتخاب می‌‌کنیم و با مشاهده جانداران دیگر و تنوع آن ها متحیر می‌شویم. حال چه اتفاقی می‌افتد اگر این محیط زیست و جانوران آن به سمت انقراض کشیده شوند و پس از قرن‌ها، بخش زیادی از کره زمینی که در آن زندگی می‌کنیم، به محیطی خشک و خالی از سکنه تبدیل شود؟ روز جهانی محیط زیست، مناسبتی جهانی است که هر سال در 5 ژوئن و مصادف با 16 خرداد در تقویم هجری شمسی قرار دارد. با ما در ادامه مطلب روز جهانی محیط زیست همراه باشید.

روز محیط زیست در تقویم ایران؛ روز محیط زیست 1403

بخش وسیعی از کره زمین را طبیعت و محیط زیست تشکیل می‌‌دهد. محیط زیستی که میلیون‌ها گونه گیاه و جانور را در خود جای داده است و زیستگاه آن‌هاست. اگر اهل طبیعت گردی باشید، بی شک به تنوع گونه‌های گیاه و حیوانات مختلف در طبیعت پی برده‌اید. تا به امروز چرخه محیط زیست در جهان به گونه‌ای پیش رفته که هیچ جانداری جز انسان آن را با تهدید مواجه نکرده است! در واقع مهم‌ترین تهدید برای محیط زیست انسان‌ها هستند و یکی از علت‌های آن نیز تفاوت زندگی انسان و گسترش سازه‌های انسانی است.

روز محیط زیست در تقویم ایران؛ روز محیط زیست 1403

انسان هر سال تعداد زیادی از درختان را به دلایل مختلفی نظیر ساخت و ساز، تولید فرآورده‌های چوبی و… قطع می‌کند و بسیاری از مناطق سرسبز جهان، با خطر انقراض گونه‌های زیستی روبرو هستند. تعداد زیادی از گونه‌های جانوران به دلیل مشکلات زیست محیطی و عدم وجود اتمسفر مناسب برای زندگی در حال انقراض هستند و چنین مشکلی روز به روز گریبان گیر گونه‌های بیشتری می‌شود.  البته در سال‌های اخیر برخی از دانشمندان و پژوهشگران، برای جلوگیری از انقراض گونه‌های طبیعی تلاش نموده‌اند. آن‌ها باغ وحش‌‌هایی مناسب زندگی گونه‌های در حال انقراض ساخته و با تکنولوژی‌های پیشرفته سعی در حفظ چنین گونه‌هایی دارند.

مطالب دیگر: روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

اما در هر صورت، محیط زیست در تمام جهان مورد تهدید قرار دارد و افزایش دانش مردم درباره این مسئله، اهمیت بالایی دارد. از این رو سازمان ملل، روز 5 ژوئن مصادف با 16 خرداد را به عنوان روز جهانی محیط زیست در سالنامه نام گذاری کرده است. این نام گذاری و انتخاب روز جهانی محیط زیست، به سال 1972 در تقویم میلادی باز می‌گردد. هنگامی که سازمان ملل درباره از بین رفتن محیط زیست و گسترش سازه‌های انسانی در سراسر جهان هشدار داد و طی یک کنفرانس جهانی، روزی را به عنوان روز محیط زیست در نظر گرفت.

روز محیط زیست در ایران؛ هفته محیط زیست ۱۴۰۳

اهداف روز محیط زیست

انسان ها در برابر نگهداری از محیط زیست مسئول هستند، زیرا دلیل اصلی آسیب‌های زیست محیطی نظیر گرم شدن کره زمین و قطع درختان انسان است. از این رو هدف روز محیط زیست، دانش انسان درباره چگونگی جلوگیری از انقراض دیگر گونه‌های زنده و محیط زیست است. گونه‌هایی که با انقراض آن‌ها ضربه سنگینی به چرخه طبیعت و بسیاری از زیبای‌های آن وارد می‌شود. این که قدر محیط زیست را بدانیم و به نوعی حس انسان دوستی خود را در مورد طبیعت نیز داشته باشیم.

مطالب دیگر: روز شیراز

برنامه های روز جهانی محیط زیست؛ از ورزش تا کاشت درخت

در مناسبت‌های مختلفی مانند روز زمین پاک یا جشن سال نو میلادی، برنامه‌هایی متناسب با همان مناسبت تعیین شده‌اند. برای مثال در جشن کریسمس، تزئیناتی مانند درخت کریسمس و وسایل آتش بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روز محیط زیست نیز مانند هر مناسبت دیگری، جشن‌های مخصوص به خود را دارد و برنامه‌های متنوعی می‌توانید برای این روز در نظر بگیرید. بهترین برنامه‌های روز جهانی محیط زیست عبارتند از:

  • دوچرخه سواری
  • قدم زدن در طبیعت
  • کاشت درختان
  • جمع آوری زباله از سطح جنگل و طبیعت
روز محیط زیست 1403؛ برنامه های روز جهانی محیط زیست

روز محیط زیست 1403؛ روز محیط زیست در ایران چه روزی است؟

همان طور که روز محیط زیست در جهان مصادف با 16 خرداد است، در کشور ما نیز روز محیط زیست در 16 خرداد برگزار شده و از این روز به مدت یک هفته، هفته محیط زیست 1403 در ایران نام گذاری شده است که در تقویم زیست محیطی 1403 قابل مشاهده است. به همین دلیل روز محیط زیست 1403 در ایران، دقیقا با تقویم میلادی یکسان است. در کشور ما نیز در هفته محیط زیست، برنامه‌هایی برای بالا بردن آگاهی افراد و حفاظت از محیط زیست انجام می‌گردد.

مطالب دیگر:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232