همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

روز شیراز؛ گرامیداشت شهر شعر و هنر

مناسبت‌ها

شیراز پیشینه غنی و سنگین از فرهنگ و تاریخ دارد. شخصیت‌های مهم فرهنگی و ادبی را در دامن خود پرورش داده است و همیشه سرآمد فرهنگ، شعر و ادب بوده است. اوج زیبایی و شکوفایی طبیعت شیراز در اردیبهشت ماه است. این شهر در اردیبهشت ماه سرسبز و تماشایی است و عطر بهار نارنج در باغ‌ها و خیابان‌هایش باعث شده است بسیاری از افراد بگویند اردیبهشت در شیراز معنی می‌دهد. هر سال روز میانی بهار، یعنی پانزده اردیبهشت ماه را روز شیراز می‌نامند.

روز شیراز؛ گرامیداشت شهر شعر و هنر

وقتی سررسید 1403 خود را ورق می‌زنید و مناسبت‌‌ها و رویدادهای اردیبهشت را بررسی می‌کنید، متوجه یکی از مهمترین مناسبت‌ها یعنی 15 اردیبهشت، روز شیراز خواهید شد. هر سال 15 اردیبهشت به عنوان روز شیراز گرامی داشته می‌شود. این شهر یکی از معروف‌ترین شهرهای ایران است که دارای جاذبه‌‌های گردشگری و تاریخی فراوانی است و مانند نگینی در استان فارس و جنوب کشور می‌درخشد. شهری که فرهنگ، تاریخ، شعر و ادب در آن حرف اول را می‌زند، بزرگانی مانند حافظ و سعدی را در خود پرورش داده است. شهری که کریم خان زند در آن حکمرانی کرده و تاریخ هخامنشیان را حفظ کرده است. شهری که مردمان مهربانش، باغ‌های زیبایش، بازارهای دیدنیش و عطر بهار نارنجش که از هر کوچه به مشام می‌رسد نشان از حال خوب دارد. باید بگویم این شهر واقعا ارزشش را دارد که یک روز مشخص را در تقویم رسمی ایران به خود اختصاص دهد و ما هر سال با ورق زدن تقویم رومیزی 1403 متوجه این روز زیبا شویم. از این رو با این بخش از واحد سالنامه گاموت همرا شوید تا با روز شیراز و علت نامگذاری این روز آشنا شوید.

روز شیراز

علت نامگذاری روز شیراز

شیراز پیشینه غنی و سنگین از فرهنگ و تاریخ دارد. شخصیت‌های مهم فرهنگی و ادبی را در دامن خود پرورش داده است و همیشه سرآمد فرهنگ، شعر و ادب بوده است. اوج زیبایی و شکوفایی طبیعت شیراز در اردیبهشت ماه است. این شهر در اردیبهشت ماه سرسبز و تماشایی است و عطر بهار نارنج در باغ‌ها و خیابان‌هایش باعث شده است بسیاری از افراد بگویند اردیبهشت در شیراز معنی می‌دهد. هر سال روز میانی بهار، یعنی پانزده اردیبهشت ماه را روز شیراز می‌نامند. ماجرا به چند سال پیش بر می‌گردد که شورای شهر در آغاز دهه 80 شمسی، پیشنهاد نامگذاری روزی را به نام روز شیراز در تقویم ملی ایران ارائه داد و مجلس این پیشنهاد را تایید کرد. به این صورت روز 15 اردیبهشت ماه به نام شیراز ثبت شد و مانند دیگر مناسبت‌ها مثل جشن چهلم نوروز دارای روز خاصی است. البته ناگفته نماند شیراز اولین شهر ایران است که به طور رسمی برای خود صاحب روز است.

تاریخچه شهر شیراز

شیراز یکی از شهرهای باستانی و تاریخی ایران است که در استان فارس قرار دارد. این شهر قدمتی طولانی دارد و بر طبق بررسی‌های انجام شده بر روی آثار تاریخی به جای مانده نشان داده می‌شود که این شهر قدمت 6500 ساله دارد.  همچنین لوح‌های تخت جمشید نشان می‌دهند که در طول تاریخ شیراز چندین بار پایتخت حکومت‌هایی از جمله هخامنشیان، یونانیان، مادهای قدیم و … بوده است. این شهر در کتاب‌ها و اسناد تاریخی به نام‌‌های مختلفی مانند تیرازیس، شیرازیس و شیراز به ثبت رسیده است. در سال 1950 این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی ایران اعلام شد، همچنین عنوان یکی از مراکز گردشگری و صنایع دستی ایران شناخته شد. شهر شیراز آثار تاریخی زیادی را در خود جای داده است و به همین علت به یکی از قدیمی‌ترین شهرها تبدیل شده است و همه روزه میزبان گردشگران زیادی در تمام نقاط جهان است.

تاریخچه شهر شیراز

هدف از برگزاری روز شیراز چیست؟

تمام مناسبت‌ها و جشن‌ها مانند جشن بهمنگان، جشن فروردینگان، جشن سروشگان و … دارای اهداف و آداب و رسوم خاصی هستند و برنامه‌ها و جشنواره‌هایی که به مناسبت روز شیراز برگزار می‌شوند، به معرفی آداب و رسوم، جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و نمایش سنت‌ها می‌پردازند. این برنامه‌ها نه تنها شیرازی‌ها را به دوستی به شهرشان دعوت می‌نمایند بلکه پای گردشگران زیادی را به شهر باز می‌کنند. تنوع و جذابیت غذاها و خوراکی‌های شیرازی به قدری است که با برگزاری جشنواره‌های غذا می‌توان به تبلیغ این صنعت پرداخت و باعث رونق آن شد. شیراز شهر ادب و شعر محسوب می‌شود، شهری که بزرگانی مانند حافظ و سعدی را در خود جای داده و از این رو یکی از برنامه‌های خاص این روز، برگزاری برنامه‌ها و گردهمایی‌هایی با محوریت شعر بوده است. علاوه بر این مهمانی‌ها و مسابقه‌های تفریحی برای کودکان و نوجوانان در پارک‌ها مثل مسابقه بادبادک بازی هیجان وصف ناپذیری برای خانواده‌ها به ارمغان می‌آورد. یکی از جذاب‌ترین و هیجان انگیزترین برنامه‌هایی که تا اکنون در روز شیراز انجام شده، پرواز همزمان بالون‌های رنگارنگ بوده است که توسط کشورهای اروپایی به ایران آورده شده بودند.

هدف از برگزاری روز شیراز چیست؟

جاذبه‌ های تاریخی شهر شیراز

  • مجموعه تخت جمشید و نقش رستم
  • پاسارگاد و آرامگاه کوروش کبیر
  • ارگ کریم خان
  • بازار وکیل
  • حمام وکیل
  • موزه شاه چراغ

جاذبه ‌های ادبی و فرهنگی شهر شیراز

  • آرامگاه حافظ
  • آرامگاه سعدی
  • آرامگاه شاه چراغ
  • آرامگاه خواجوی کرمانی
  • آرامگاه بابا کوهی
  • آرامگاه بی بی دختران
جاذبه های ادبی و فرهنگی شهر شیراز

جاذبه های مذهبی شهر شیراز

  • دروازه قران
  • مسجد وکیل
  • مسجد نصیر الملک
  • مجموعه زندیه

جاذبه های طبیعی شهر شیراز

  • باغ ارم
  • باغ دلگشا
  • باغ جهان نما
  • باغ ملی
  • باغ نظر
  • پارک فروزان

کلام آخر

چندین سال است که روز شیراز به طور رسمی وارد تقویم شمسی شده و به مناسبت این روز هر سال در شیراز جشن و مراسم‌هایی به رسم گرامیداشت این شهر تاریخی و فرهنگی برگزار می‌شود. ما هم در اینجا در مورد روز شیراز و علت نامگذاری آن صحبت کردیم. امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. حالا شما به ما بگویید آیا تاکنون به شیراز سفر کرده‌اید؟ آیا تا به حال در برنامه‌ها و جشن‌های روز شیراز شرکت کرده‌اید؟ لطفا تجربه‌ها و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232