همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

جشن مردادگان + آداب و رسوم و تاریخچه

مناسبت‌ها

جشن مردادگان در تقویم باستانی در تاریخ 7 مرداد و در تقویم شمسی در تاریخ 3 مرداد برگزار می‌شود.

جشن مردادگان + آداب و رسوم + تاریخچه

در زمان ایران باستان مردم به دلایل گوناگونی جشن‌هایی از جمله جشن تیرگان، جشن آب پاشونک، جشن خردادگان، جشن چهلم نوروز، جشن آبانگاه و … برپا می‌کردند. هر کدام از این جشن‌ها با نیت و آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شد. یکی از این جشن‌های باستانی جشن مردادگان است که هدف اصلی از برگزاری آن تشکر از اهورا مزدا بوده است. همانطور که در سررسید اروپایی خود می‌بینید این جشن در تقویم باستانی در تاریخ 7 مرداد و در تقویم شمسی در تاریخ 3 مرداد برگزار می‌شود. شما را دعوت می‌کنم در این مقاله همراه ما باشید زیرا که به معرفی جشن مردادگان، آداب و رسم و تاریخچه آن پرداخته‌ایم.

جشن مردادگان | یکی از جشن‌های باستانی ایران

تاریخچه جشن مردادگان

سالنامه یا تقویم باستانی ایرانیان که به آن یزد گردی هم گفته می‌شود از 12 ماه تشکیل شده و هر ماه هم 30 روز دارد. مردم آن زمان هر یک از روزهای ماه را با یک نام نامگذاری می‌کردند به عنوان مثال روز اول هرمزد روز دوم بهمن روز سوم اردیبهشت و روز هفتم امرداد نام داشت. هر زمان نام ماه و نام روز برابر می‌شد آن را جشن می‌گرفتند. بنابراین روز هفتم ماه مرداد امردادگان نامیده و آن را جشن می‌گرفتند. مرداد با اینکه دومین ماه از فصل تابستان است و بعد از فصل بهار است، اما همچنان زیبایی‌هایی از طبیعت در این ماه دیده می‌شود. از زیبایی‌های این ماه تابستانی می‌توان به فراوانی نعمت، طبیعت سرسبز، انواع میوه‌های رنگارنگ و خوشمزه و آسمان آبی و پرستاره اشاره کرد. مردم ایران باستان این جشن را به فرشته‌ای که نزدیک درگاه اهورامزدا است نسبت داده‌اند. این فرشته وظیفه دارد تمام بیماری‌ها و گرسنگی‌ها را از بین ببرد و از جهان محافظت کند. از این رو در تاریخ هفت مرداد مردم به پیروی از این فرشته به شادی و پایکوبی مشغول می‌شدند.

تاریخچه جشن مردادگان

آداب و رسوم جشن مردادگان

در مورد جشن مردادگان روایت کرده‌اند که امرداد فرشته جاودانگی است و در عالم جسمانی نگهبان نباتات و روئیدنی‌ها است. بنابراین در گذشته اجداد ما به باغ‌ها و زمین‌های خرم می‌رفتند و تا این جشن را در دامان طبیعت برگزار کنند. در امرداد شاهد نشانه‌های زیبایی از طبیعت مانند میوه‌ها، طبیعت سرسبز، رودها، آبشارها، درختان، گل‌ها، جنگل‌ها و همه جلوه‌هایی از طبیعت زیبا هستیم. با وجود این همه از نعمت‌های زیبا، نیاکان ما ترس از خشکسالی و قحطی داشتند. به همین دلیل آنها در روز 7 مرداد به باغ‌ها، دشت‌ها، چشمه‌ها و مزارع رفته و به نیایش و پرستش اهورامزدا مشغول می‌شدند و بعد از آن به شادی و پایکوبی در دل طبیعت می‌پرداختند.

جمع بندی

اگر تقویم رومیزی 1404 خود را ورق بزنید متوجه خواهید شد که ایران باستان سر آغاز جشن‌ها و مراسم‌های گوناگونی بوده است. این مراسم‌ها و جشن‌ها نشان دهنده هویت و گذشته کشور ایران بوده است. به طور کلی جشن‌های ایران باستان در سه گروه فصلی، سالانه و ماهانه دسته بندی می‌شوند. یکی از این جشن‌ها که در بالا به طور کامل در مورد آن توضیح داده‌ایم جشن مردادگان است که ایرانیان باستان آن را همراه با نیایش به درگاه خداوند برگزار می‌کرده‌اند.

آداب و رسوم جشن مردادگان

پرسش‌های متداول

  • جشن مردادگان در چه تاریخی برگزار می‌شود؟

جشن مردادگان هر سال در تقویم ایرانیان باستان در 7 مرداد و در تقویم فعلی در 3 مرداد برگزار می‌شود.

  • جشن مردادگان چگونه برگزار می‌شود؟

نیاکان ما در گذشته برای برگزاری جشن مردادگان به باغ‌ها، بوستان‌ها و چشمه‌سارها رفته و بعد از نیایش به درگاه اهورا مزدا به رقص و شادی و پایکوبی می‌پرداختند. آنها عقیده داشتند که با شکرگذاری از خداوند می‌توانند از خشک سالی و قحطی نجات پیدا کنند.

  • جشن امردادگان چیست؟

یکی از جشن‌های دوازده گانه سالانه است و به علت هم نام شدن روز و ماه در هفتم ماه پنجم سال برگزار می‌شود، یعنی به ماه مرداد که ایرانیان باستان به آن امرداد می‌گفتند با هفتم مرداد که امرداد نام داشته هم نام شده‌اند. امرداد به معنی جاودانگی و بی‌مرگی است.

نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232