همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

اولین تقویم جهان؛ رازهای قدیمی‌ترین تقویم جهان

دانستنی

سابقه استفاده از تقویم به 30000 سال می‌رسد. مصریان از 4241 قبل از میلاد اولین اقوامی بودند که از تقویم خورشیدی 356 روزه استفاده می‌کردند. همچنین بابلیان اولین اقوامی بودند که سال را بر پایه دوازده ماه 30 روزه تعریف کردند.

اولین تقویم جهان
راهنمای مطالعه

انسان با ورود به عصر کشاورزی، نیاز به محاسبه و دانستن شرایط تغییرات زمانی را حس کرد، بنابراین فهمیدن زمان و وقوع تغییرات فصلی و رویدادهای جغرافیایی برای او مهم شد و متوجه شد داشتن وسیله‌ای به عنوان یک زبان مشترک برای نگاه داشتن حساب ماه، سال و روز از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نیازهای آن است و این گونه شد اولین تقویم و سالنامه جهان به وجود آمد. قرن‌ها است بسیاری از امور حیاتی انسان‌ها مانند کشاورزی بر اساس تقویم انجام می‌‌شود. بنابراین دیرینه تقویم بسیار قدیمی است. از این رو در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با اولین تقویم جهان و جزئیات جذاب آن آشنا کنیم.

اولین تقویم جهان چگونه به وجود آمد؟

انواع تقویم ها در جهان

شاید برای شما هم سوال شده است تاریخچه تقویم رومیزی در جهان به چه سالی بر می‌گردد. سابقه استفاده از تقویم به 30000 سال می‌رسد. مصریان از 4241 قبل از میلاد اولین اقوامی بودند که از تقویم خورشیدی 356 روزه استفاده می‌کردند. همچنین بابلیان اولین اقوامی بودند که سال را بر پایه دوازده ماه 30 روزه تعریف کردند. برخی از معروف‌ترین تقویم‌های جهان عبارتنداز: تقویم هجری شمسی، تقویم میلادی، تقویم هجری قمری، تقویم هندو، تقویم چینی، تقویم بودایی، تقویم کره‌ای، تقویم قطبی، تقویم حیوانی، تقویم عبری، تقویم بربری، تقویم ارمنی، تقویم کردی و تقویم کردی گرمسیری سلطانی. در ادامه بیشتر در مورد معروف‌ترین تقویم‌های جهان آشنا می‌شوید.

تقویم میلادی

تقویم میلادی تقویمی بین المللی است و در بیشتر کشورهای دنیا استفاده می‌شود. این تقویم از طرف آلویسیوس لیلیوس که پزشکی از ساکنان ناپل بود پیشنهاد شد و برگرفته از تقویم ژولینی با مبدا میلادی است. تعدیل کبیسه گری تقویم میلادی در 24 فوریه 1582 از طرف پاپ گریگوری سیزدهم پذیرفته شد و به تقویم گریگوری نیز معروف شد. این تقویم دارای دو دوره زمانی است در دوره گریگوری هر چهار سال یک بار کبیسه است و در دوره ژولینی سال‌های مضرب عدد چهار کبیسه هستند.

تقویم هجری شمسی

تقویم هجری شمسی بر اساس تقویم جلالی با مبدا هجری است. شروع سال خورشیدی مصادف با اولین روز بهار است. این تقویم در کشورهای ایران و افغانستان تقویم رسمی است و با تصویب شورای ملی در 11 فروردین ماه 1304 تقویم رسمی ایران اعلام شد. شروع تقویم هجری شمسی روز جمعه 1 فروردین ماه سال 1 هجری خورشیدی برابر با 19 مارس 622 میلادی قدیم و 22 میلادی 622 جدید است. در این تقویم هر سال شامل چهار فصل با نام‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان است و هر فصل سه ماه دارد و هر ماه تقریبا چهار هفته و هر هفته شامل هفت روز با نام‌های شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه است. همانطور که می‌دانید شما با سفارش انواع تقویم رومیزی از واحد سالنامه گاموت، می‌توانید از تمام مناسبت‌ها آگاه شوید و برای آنها برنامه ریزی کنید.

اولین تقویم جهان | تقویم هجری شمسی

تقویم هندو

قدمت این تقویم به هزار سال پیش از میلاد بر می‌گردد. در این تقویم سال را به دوازده چرخه کامل ماه تقسیم می‌کنند. در بین تقویم‌های هندی ویکرم سموت در بخش‌های مرکزی و شمالی هند از همه معروف‌تر است. تقویم بنگالی در بنگال و تقویم تامیلی در تامیل از معروف‌ترین تقویم‌های هندی هستند که بر پایه چرخش ماه هستند و سال نوی آنها در بهار شروع می‌شود. دیگر تقویم‌هایی که بر اساس چرخش خورشید است تقویم مالایالم است که در کرالا استفاده می‌شود.

تقویم کره‌ای

این تقویم یک تقویم قمری-خورشیدی است و در کشور کره استفاده می‌شود و به تقویم قمری معروف است. در این تقویم هر سال را به نام یکی از حیوانات دوازده گانه نامگذاری کرده‌اند و شمارش سال‌های تقویم کره‌ای از 2333 قبل از میلاد شروع می‌شود. در سال 1896 به بعد، تقویم گرگوری جایگزین تقویم کره‌ای شد. اما از تقویم قمری در شرایطی مثل مراسم باستانی و محلی، تاریخ تولد و فوت استفاده می‌کنند. معمولا در کره مناسبات مربوط به هر دو تقویم را جشن می‌گیرند.

تقویم بودایی

این تقویم در کشورهای تایلند، میانمارو، لائوس، سریلانکا، کامبویج در انواع گوناگون استفاده می‌شود و بر پایه حرکت زمین به دور خورشید است. ماه‌های این تقویم 29 و 30 روزه است. آغاز این تقویم را 11 مارس 545 سال قبل از میلاد مسیح در نظر گرفته‌اند و آنها معتقد بودند که بودا در این تاریخ دار فانی را وداع گفته است.

تقویم هجری قمری

این تقویم بر اساس چرخش ماه است که در بسیاری از کشورهای اسلامی توسط مسلمانان استفاده می‌شود. از این تقویم در بسیاری از آیین‌های اسلامی مانند حج، روزه، عزاداری و تعیین ماه‌های حرام استفاده می‌شود. در تقویم هجری قمری هر سال دوازده ماه دارد که هر کدام با توجه به ماه هلالی بیست و نه روزه یا سی روزه هستند. ماه‌های این تقویم عبارتنداز: محرم، صفر، ربیع الاول، ربیع الثانی، جمادی الاول، جمادی الثانی، رجب، شعبان، رمضان، شوال، ذیقعده، ذیحجه.

اولین تقویم جهان | تقویم هجری قمری

تقویم ارمنی

ارمنستان به دلیل سرزمین تاریخی و کهن از گذشته تا امروز تقویم‌های مختلفی داشته است. تقویم ارمنی هم تقویم مردم ارمنستان است. تقویم هجری خورشیدی از تقویم‌هایی بوده است که در دوره‌های گوناگون در ارمنستان کاربرد ویژه‌ای داشته است، چونکه خورشید جز خدایان اصلی ارمنیان باستان به شمار می‌رفت استفاده از تقویم هجری خورشیدی توجیه پذیر است.

سخن آخر

در این مطلب از واحد سالنامه گاموت به بررسی اولین تقویم جهان پرداختیم. همچنین انواع تقویم های جهان را معرفی کردیم. امیدوارم با مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی را به دست آورده باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232