همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

فناوری چاپ سه بعدی چیست؟ چاپگری با امکان تولید قطعات!

دانستنی

/شاید تصور خروجی سه بعدی برای یک پرینتر، تا چند دهه اخیر عجیب به نظر می‌رسید. چرا که پرینتر از همان ابتدا به کاغذ و چاپ روی سطوح دو بعدی محدود می‌شد. اما اضافه شدن فناوری چاپ سه بعدی، پای پرینترهای سه بعدی را به دنیای محصولات چاپی باز کرد؛ به گونه‌ای که امروزه بسیاری از صنایع به استفاده از چاپ سه بعدی روی آورده‌اند و حتی دستگاه‌های کوچک‌تری برای استفاده خانگی از این نوع فناوری به بازار ورود پیدا کرده‌اند.

فناوری چاپ سه بعدی چیست؟ چاپگری با امکان تولید قطعات!

/شاید تصور خروجی سه بعدی برای یک پرینتر، تا چند دهه اخیر عجیب به نظر می‌رسید. چرا که پرینتر از همان ابتدا به کاغذ و چاپ روی سطوح دو بعدی محدود می‌شد. اما اضافه شدن فناوری چاپ سه بعدی، پای پرینترهای سه بعدی را به دنیای محصولات چاپی باز کرد؛ به گونه‌ای که امروزه بسیاری از صنایع به استفاده از چاپ سه بعدی روی آورده‌اند و حتی دستگاه‌های کوچک‌تری برای استفاده خانگی از این نوع فناوری به بازار ورود پیدا کرده‌اند. اگر می‌خواهید بدانید که چاپگر سه بعدی چیست و چه کاربردی دارد، در مطلب فناوری چاپ سه بعدی چیست؟ با ما همراه باشید.

چاپ سه بعدی؛ از گذشته تا به امروز

تولید یک شیء سه بعدی، مراحلی متفاوت نسبت به پرینتر دو بعدی را طی می‌کند. در پرینترهای سه بعدی به جای جوهر روی کاغذ، موادی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در نهایت شکلی سه بعدی را در خروجی پرینتر قرار دهند. در واقع این مواد باید از نوعی خاصیت انعطاف پذیری و قابل شکل گیری برخوردار باشند. اولین بار دانشمندی ژاپنی به نام کودامای، نوعی از فناوری چاپ سه بعدی ابتدایی را عرضه کرد. با این حال هنوز کاربردهای اصلی و اهمیت این فناوری کشف نشده بود تا این که پس از شش سال دستگاهی تحت عنوان استریولیتوگرافی، با هدف تولید قطعات سه بعدی ساخته شد.

فناوری چاپ سه بعدی چیست؟ معرفی چاپ سه بعدی و کاربردهای آن

با این حال تا چند سال پس از عرضه چنین دستگاهی، استفاده از آن رایج نبود و بیشتر به عنوان یک فناوری نمونه (تستی) شناخته می‌شد. تا این که در سال 1993 به عنوان یک اختراع ثبت شد و در دسترس عموم قرار گرفت. پس از عرضه پرینترهای سه بعدی اولیه، توجه تعداد زیادی از صنایع به کاربرد این تکنولوژی و استفاده از آن جذب شد. این فناوری دقت تولید قطعات را به میزان مناسبی بالا می‌برد و سرعت کار آن نسبت به تولیدکنندگان انسانی بالاتر بود. با این حال هنوز فاصله زیادی تا ورود و عرضه پرینترهای سه بعدی خانگی وجود داشت و این نوع پرینترها حدود یک دهه بعد از چاپگرهای سه بعدی صنعتی در دسترس عموم قرار گرفتند.

مطالب دیگر: چاپ افست چیست؟

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف

مزایای چاپ سه بعدی و ظهور این فناوری، باعث تقاضای بالای آن شد. با این حال شروع استفاده گسترده از آن بین کارخانه‌ها و شهرک های صنعتی اتفاق افتاد. زیرا اولین نمونه‌های پرینتر سه بعدی صنعتی به شمار می‌رفتند و از ابعادی بزرگ برخوردار بودند و دستگاهی تحت عنوان چاپگر سه بعدی روی میزی، خانگی و… وجود نداشت. به طور کلی اگر بخواهیم مهم‌ترین کاربرد چاپ سه بعدی و انواع پرینترهای سه بعدی را بررسی کنیم، به چنین مواردی می‌رسیم:

  • ساخت لوازم دکوراتیو
  • ساخت اکشن فیگور
  • ساخت ماکت سه بعدی
  • ساخت اکسسوری و لوازم جانبی
  • ساخت تجهیزات پزشکی
  • بازسازی برخی از اشیاء فرسوده و قدیمی
چاپگر سه بعدی چگونه کار می کند و پرینتر سه بعدی چگونه کار می کند؟

مراحل چاپ سه بعدی؛ پرینتر سه بعدی چگونه کار می‌کند؟

بخش اولیه چاپ سه بعدی، توسط طراح و در قالب یک نرم افزار کامپیوتری انجام می‌گیرد. در واقع وجود یک سیستم کامپیوتری با مشخصات قدرتمند برای طراحی سه بعدی نیاز است و فایل پرینت سه بعدی حجم بالایی دارد. از طرفی باز کردن و ویرایش این گونه فایل‌ها تنها با سیستم‌های کامپیوتری قدرتمند ممکن است. پس از اتمام طرح اولیه چاپ سه بعدی، طرح به زبان ماشین ارسال شده و در صف پرینتر سه بعدی قرار می‌گیرد. پیش از انجام چنین مرحله‌ای، ماده مورد نیاز برای پرینت سه بعدی باید تهیه شده و درون دستگاه قرار بگیرد.

در مرحله بعدی فرایند، ماده پرینتر سه بعدی به برش‌های متعددی تقسیم شده و برای اجرای مدل طرح، آماده می‌گردد. برخی از پرینترهای سه بعدی دارای ابزارهای برش ماده هستند و در برخی دیگر موارد، برش باید توسط شخص دیگری انجام شود. پس از این مرحله طرح برای اجرا آماده شده و از طریق یک ابزار انتقال داده( مانند فلش مموری یا هارد) به پرینتر انتقال داده می شود. سپس طرح در یک فرایند مرحله به مرحله در روند تولید قرار گرفته و در نهایت به عنوان خروجی قابل استفاده می‌گردد.

مطالب دیگر: ایده های تبلیغاتی 2024

کاربرد پرینتر سه بعدی؛ مزایای چاپ سه بعدی

مزایای چاپ سه بعدی

اولین و مهم‌ترین مزیت چاپ سه بعدی را می‌توان سرعت بالای آن دانست. انسان در قرن‌های پیش و برای ساخت یک قطعه خاص، به ساعت‌ها زمان نیاز داشت و انواع خطا نیز در مراحل تولید آن رخ می‌داد. اما پرینتر سه بعدی صنعتی در کنار بالا بردن سرعت ساخت یک قطعه، کمترین خطای ممکن را در تولید محصولات سه بعدی به کار می‌برد. از طرفی چاپگرهای سه بعدی خانگی، از قیمت مناسبی برخوردار هستند و به همین دلیل، این فناوری برای عموم قابل استفاده است. با این حال اگر بخواهیم مزایای چاپ سه بعدی را به صورت خلاصه بیان کنیم، می‌توانیم به چنین مواردی اشاره کنیم:

  1. امکان استفاده از متریال‌های مختلف
  2. خطای کم
  3. امکان تولید قطعات مطابق تقاضای مشتری
  4. مقرون به صرفه
  5. سرعت بالا در فرایند تولید

 

مطالب دیگر:

 

 

 

نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232