همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

کاغذ پاپیروس؛ مصریان باستان چگونه اولین نوع کاغذ را کشف کردند؟

دانستنی

مصر باستان پر از رمزو رازهایی کشف نشده است که توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. پیشرفت علم و دانش در مصریان به نقطه‌ای رسیده بود که حتی امروزه بسیاری از دانشمندان در تلاشند تا به عجایب این سرزمین پی ببرند. اولین کاغذ جهان و شروع نوشتار بر روی ساختاری به شکل کاغذ نیز به این کشور بازمی‌گردد؛ هنگامی که آن‌ها موفق به کشف کاغذ پاپیروس شدند.

کاغذ پاپیروس؛ مصریان باستان چگونه اولین نوع کاغذ را کشف کردند؟

مصر باستان پر از رمزو رازهایی کشف نشده است که توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. پیشرفت علم و دانش در مصریان به نقطه‌ای رسیده بود که حتی امروزه بسیاری از دانشمندان در تلاشند تا به عجایب این سرزمین پی ببرند. اولین کاغذ جهان و شروع نوشتار بر روی ساختاری به شکل کاغذ نیز به این کشور بازمی‌گردد؛ هنگامی که آن‌ها موفق به کشف کاغذ پاپیروس شدند. در ادامه مطلب کاغذ پاپیروس؛ مصریان باستان چگونه اولین نوع کاغذ را کشف کردند؟ با ما همراه باشید.

کاغذ پاپیروس چیست و چطور کشف شد؟

امروزه استفاده از کاغذ در هر صنف و محیطی دیده می‌شود. از چاپ کتاب و سررسید گرفته تا جعبه؛  اما آیا تا به حال به آغاز استفاده از کاغذ فکر کرده‌اید؟پیش از کشف اولین نوع کاغذ انسان برای پیام رسانی و نوشتن از سنگ، چوب و… استفاده می‌کرد.در برخی از کشورها روی پوست حیواناتی مانند گاو، نوشته‌های مهم را قرار می‌دادند به این دلیل که معتقد بودند این روش ماندگاری بالاتری دارد. استفاده از سنگ و چوب تا اواسط دوران مصر باستان ادامه داشت و کاغذی برای نوشتار در دسترس نبود.

تاریخچه کشف پاپیروس؛ آغاز تولید کاغذ در مصر

سپس انسان موفق به کشف نوعی گیاه نی مانند شد که در فرایندی، آن را به اولین نوع کاغذ تبدیل کرد. مصریان باستان اولین افرادی بودند که به نوعی ساختار مشابه کاغذ دست یافتند و از آن برای نوشتن قوانین مهم و شبیه به تبلیغات چاپی استفاده کردند. گیاه پاپیروس اندازه ای نسبتاً بزرگ دارد و طول آن تا 5 متر رشد می‌کند. این گیاه از ساختاری برخوردار بود که انسان‌ها به راحتی توانستند از آن برای نوشتار استفاده کنند. طول گیاه پاپیروس به گونه‌ای بود که انعطاف پذیری مناسبی را در اختیار انسان قرار داد.

اگر می‌خواهید بدانید کاغذ پاپیروس چیست و یا کاغذ پاپیروس از ابداعات چه تمدنی است، بهتر است ابتدا توجه داشته باشید که ریشه کلمه پاپیروس نیز به Paper (اصطلاح جهانی کاغذ) بر می‌گردد. این کشف تاریخی برای مصریان مزیتی مهم داشت؛ تجارت و عرضه پاپیروس در سطح جهان. در واقع این کاغذ و فرایند کشف آن به اقتصاد مصریان کمک کرد و آن ها کاغذ پاپیروس را در سراسر جهان عرضه کردند. بر اساس کتاب‌های تاریخی شروع صادرات پاپیروس به کشورهای دیگر از طریق یکی از بنادر مصری بود و پس از آن، مصریان پاپیروس را به کشورهایی مانند روم نیز ارسال کردند.

مزایای کشف کاغذ پاپیروس؛ نیم نگاهی به دوران پیش از کاغذ

همان طور که می‌دانید پیش از اختراع کاغذ، استفاده از پوست حیوانات، سنگ و…میان عموم رایج بود. اما این روش‌ها نسبت به استفاده از کاغذ نیاز به زمان بیشتری داشت و گاهی جابجایی سنگ یا چوب سخت بود. ممکن است تا به حال نام خطوط هیروگلیف را شنیده باشید؛ خطوطی که مصری‌ها روی دیوار مقبره و غار حک می‌کردند. آن ها پس از کشف پاپیروس و با توجه به مشخصات کاغذ پاپیروس، برخی از نوشته‌های خود را به عنوان کتیبه یا کتاب روی کاغذ نوشتند تا برای نسل‌های آینده باقی بماند.

کاغذ پاپیروس چیست و چطور کشف شد؟به طور کلی طرز تهیه کاغذ از چوب به صورت بریدن این گیاهان در اندازه‌های مختلف و ترکیب آن ها با یکدیگر انجام می‌شد.  این اتفاق پیشرفت بزرگی به حساب می‌آمد؛ زیرا حکاکی روی چوب و سنگ، کاری بسیار زمان بر بود. حکاکی‌هایی که روی سنگ‌های غار و دیوارهای یک معبد انجام می‌شد نیز قابلیت جابجایی نداشت و طی اتفاقات مختلفی از بین می‌رفت. به همین دلیل نوشته‌‌های مهم پس از آن دوره روی کاغذ قرار گرفت و این شروعی برای صنعت تولید کاغذ در جهان بود.

پیشرفت صنعت تولید کاغذ پس از کاغذ پاپیروس

پس از ساخت کاغذ پاپیروس، رفته رفته کاغذهای دیگری با ترکیبی از این گیاه و گیاهان دیگر به تولید رسید. کشورهایی عربی و کشورهایی مانند چین نیز شروع به تولید کاغذ کرده و تولید کاغذ به عنوان صنعتی جدا در جهان شکل گرفت. با این حال تا رسیدن به صنعت کاغذ امروزی راهی دور و دراز در پیش بود و پس از قرن‌ها انسان به تکنولوژی امروزی در زمینه تولید انواع کاغذ رسید. شروع تولید کاغذهایی مشابه کاغذهای امروزی از کشور چین آغاز شد.

در واقع کاغذ پاپیروس گونه ابتدایی کاغذ تلقی می‌شد اما کاغذ چینی شباهت زیادی به کاغذهای امروزی داشت. پس از آن، رفته رفته تولید کاغذ در برخی از کشورها نظیر مراکش و اسپانیا رایج شد و در سال 1150 میلادی، اولین کارخانه ویژه تولید کاغذ در اسپانیا تأسیس شد. امروزه صنعت کاغذ بسیار گسترده و پرجزئیات است و انواع کاغذ با مصارف گوناگون در کارخانه‌های ویژه تولید کاغذ ساخته می‌شود. امروزه کاغذهایی نظیر کاغذ گلاسه، کاغذ تحریر و… در بازارهای خرید کاغذ موجود است.

 

 

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232