همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

گرماژ کاغذ چیست؟ انواع + نحوه محاسبه گرماژ کاغذ

دانستنی

صنعت تولید کاغذ در جهان، امروزه در سطوح مختلف پیشرفت داشته و در هر کشوری، بخش گسترده‌ای از محصولات چاپی را در بر گرفته است. مراحل تولید کاغذ در کارخانه‌های ویژه و با استفاده از تجهیزات مخصوصی انجام می‌گیرد که فرایند تولید کاغذ را کامل کند. گرماژ کاغذ یکی از کلیدی‌ترین واحدها در تولیدات کاغذ به حساب می‌آید و در این مطلب، گرماژ کاغذ را به طور کامل معرفی و بررسی می‌کنیم. با ما در ادامه مطلب گرماژ کاغذ چیست؟ همراه باشید.

صنعت تولید کاغذ در جهان، امروزه در سطوح مختلف پیشرفت داشته و در هر کشوری، بخش گسترده‌ای از محصولات چاپی را در بر گرفته است. مراحل تولید کاغذ در کارخانه‌های ویژه و با استفاده از تجهیزات مخصوصی انجام می‌گیرد که فرایند تولید کاغذ را کامل کند. گرماژ کاغذ یکی از کلیدی‌ترین واحدها در تولیدات کاغذ به حساب می‌آید و در این مطلب، گرماژ کاغذ را به طور کامل معرفی و بررسی می‌کنیم. با ما در ادامه مطلب گرماژ کاغذ چیست؟ همراه باشید.

گرماژ کاغذ؛ معیار وزنی

در یک تعریف کلی، گرماژ کاغذ واحد اندازه گیری وزن کاغذ است که می‌تواند به صورت مستقیم با کیفیت کاغذ در ارتباط باشد. این واحد نیز مانند بسیاری از معیارهای اندازه گیری مساحتی بر اساس متر مربع محاسبه می‌شود. فرایند تولید کاغذ در کارخانه‌ها، فرایندی طولانی و نسبتا پیچیده است. از طرفی وزن از واحدهای اندازه گیری کلیدی به شمار می‌رود که در هر صنعتی قابل مشاهده است. کاغذها نیز بر اساس گرماژ، تنوع بالایی دارند و این واحد در شیوه استفاده کاغذ مؤثر است.

مفهوم گرماژ کاغذ و مهم ترین گرماژهای کاربردی

اهمیت گرماژ کاغذ؛ چرا گرماژهای مختلف برای کاغذ وجود دارد؟

با توجه به اینکه کاغذ در گرماژهای مختلف به تولید می‌رسد، هر کدام از گرماژهای کاغذ کاربرد مخصوص خود را دارد. برای مثال از کاغذهای با گرماژ پایین در چاپ سالنامه و پلنر کاربرد دارند و برخی از گرماژهای کاغذ به دلیل گرماژ پایین، برای چاپ رنگی یا قرارگیری درون پرینترهای اداری مناسب نیستند. استاندارد گرماژ کاغذ برای بیشتر پرینترها و دستگاه‌های چاپ کاغذ، کاغذ 80 گرمی است.

تفاوت گرماژ در کاغذ و مقوا

تفاوت اصلی کاغذ و مقوا در لایه‌های استفاده شده هنگام تولید این محصولات است. اگر یک تقویم رومیزی اختصاصی را در دست گرفته و به کیفیت برگه‌های آن دقت کنید، متوجه تفاوت کاغذ استفاده شده با کاغذ تحریر می‌شوید. در واقع مقوا نوعی کاغذ است که در چند لایه فشرده قرار می‌گیرد و از ضخامت بیشتری برخوردار است. با این تعریف به سادگی می‌توان گفت گرماژ مقوا با کاغذ متفاوت است و در دسته بندی‌های دیگری قرار می‌گیرد. گرماژ مقوا از 180 گرم آغاز شده و ضخیم ترین انواع آن دارای گرماژی بیش از 550 گرم است؛ اما کاغذ از گرماژ 38 تا 145 گرم تقسیم بندی شده است.  بهتر است بدانید هر چقدر کاغذ یا مقوا از وزن بالاتری برخوردار باشد، کیفیت بهتری دارد.

کاغذها بر اساس گرماژ؛ گرماژ کاغذ چه اهمیتی دارد؟

انواع کاغذ بر اساس گرماژ

همان طور که در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره شد، گرماژ واحد اندازه گیری کاغذ بر اساس وزن است. به همین دلیل تقسیم بندی کاغذ بر اساس گرماژ، از اهمیت بالایی برخوردار است و خرید کاغذ در بسیاری از موارد با توجه به گرماژ آن انجام می‌گیرد. در این بخش تمامی کاغذها بر اساس گرماژ را به شما معرفی می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

کاغذ تحریر 70 گرمی؛ رایج و استاندارد

کاغذ تحریر 70 گرم یکی از پرکاربردترین کاغذها در صنایع چاپ است. این کاغذ در چاپ سررسید اختصاصی وسفارشی، چاپ کتاب، چاپ تبلیغاتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از کتاب‌هایی که به صورت روزانه مطالعه می کنید، دارای کاغذ 70 گرم تحریر هستند. این نوع کاغذ به دلیل به صرفه بودن و نزدیک بودن به گرماژ استاندارد، در پرینترها و دستگاه‌های ویژه چاپ نیز رایج است.

کاغذ تحریر 90 گرمی؛ بهترین گرماژ برای پرینتر

کاغذ تحریر 90 گرمی نیز مانند تحریر 70 گرمی، به استاندارد دستگاه‌های چاپگر نزدیک است. به طور معمول در ادارات و مراکزی که از تعدادی چاپگر و پرینتر استفاده می‌شود، کاغذ 90 گرم تحریر مورد استفاده قرار می‌گیرد و این مراکز کاغذهای 90 گرمی را در تعداد بالا خریداری می‌کنند. این نوع کاغذ نیز مانند تحریر 70 گرم پرکاربرد و به صرفه است.

کاغذ تحریر 100 گرم

کاغذ تحریر 100 گرم به دلیل بالا رفتن گرماژ از ضخامت بالاتری نسبت به کاغذهای 70 و 90 گرمی برخوردار است. با این حال تفاوت اصلی این نوع کاغذ در استفاده آن است. کاغذهای تحریر 90 و 70 گرمی در سفارش تقویم رومیزی و دیواری، انواع سررسید دستیار و پلنر، بروشور، کاتالوگ و… کاربرد دارند و کاغذهای تحریر با کیفیتی به شمار می‌روند.

گرماژ کاغذ چگونه محاسبه می شود؟

کاغذ تحریر 120 گرمی

این کاغذ نیز شباهت زیادی به کاغذ تحریر 100 گرمی دارد و برای چاپ محصولات تبلیغاتی نظیر کاتالوگ و تراکت مورد استفاده قرار می گیرد.

کاغذ 135 گرمی

کاغذ 135 گرمی در دسته کاغذهای تحریر نیست و به دلیل بالا رفتن ضخامت و گرماژ کاغذ، به صورت کاغذ تحریر تولید نمی‌شود. کاغذ 135 گرمی کاغذ با کیفیتی است که در دسته کاغذ گلاسه قرار می‌گیرد. کاغذ گلاسه دارای سه مدل اصلی است که هر کدام برای محصولات چاپی خاصی در نظر گرفته شده است. برای مثال از کاغذ گلاسه مات و نیمه براق در چاپ مجلات مصور استفاده می‌کنند. کاغذ 135 گرمی نسبت به کاغذهای تحریر هزینه بالاتری دارد و درخشندگی متفاوتی را ارائه می دهد.

کاغذ 145 گرمی

کاغذ 145 گرمی نوعی کاغذ مقوایی با وزن کم است که کاغذ بریستول نام گذاری شده است. این کاغذ نیز مانند کاغذ 135 گرمی، از گرماژ کاغذ تحریر عبور کرده و در دسته کاغذهای مقوایی و گلاسه قرار می‌گیرد. این کاغذ از وزنی میان مقوا و کاغذ برخوردار است اما در دسته کاغذها به شمار می‌رود و وزن‌های بالاتر از کاغذ بریستول در دسته مقوا و کاغذهای چندلایه قرار می‌گیرند.

مقوای 180 گرمی کارتی

پس از کاغذ بریستول یا 145 گرمی، نوبت به مقواهای کاغذی می‌رسد که به طور معمول از چندلایه کاغذ تشکیل شده و گرماژی هم سطح با دسته مقوا دارد. مقوای 180 گرمی کارتی نوعی مقوای مقاوم به حساب می‌آید که در چاپ پوشه‌های مقوایی و محصولات چاپی نسبتاً ضخیم کاربرد دارد.

کاغذ مقوایی و کرافت؛ مقوا در چه محصولاتی مورد استفاده قرار می گیرد؟

مقوای 200 گرمی کارتی

این نوع مقوا یکی از رایج‌ترین انواع مقوا است که وزنی 200 گرمی داشته و در تولید بسیاری از لوازم اداری و نوشتاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقوای 300 گرمی

این مقوا نسبت به مدل‌های دیگر مقوای کاغذی، از وزن بسیار بالاتری برخوردار است و یک مقوای سنگین محسوب می‌شود. مقوای 300 گرمی در محصولات چاپی اختصاصی و نیازمند به مقوای ضخیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاغذ کرافت

کاغذ کرافت نوعی کاغذ با ساختاری مقاوم است که برای جعبه سازی و تولید محصولات بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال اگر می‌خواهید بدانید کاغذ کرافت چه کاربرد و مزایایی دارد، بهتر است مقالات مرتبط با این کاغذ را مطالعه نمایید. این نوع کاغذ مانند مقوا چند لایه است اما بافتی مقاوم‌تر دارد و به طور معمول از رنگ قهوه‌ای برخوردار است.

روش محاسبه گرماژ کاغذ؛ فرمول استاندارد

بر اساس معیار تعیین شده استاندارد برای تعیین گرماژ کاغذ، فرمول زیر را در نظر می‌گیریم:

G(M/A)*1000000

این فرمول به گونه‌ای طراحی شده است که بر اساس نمادهای آن، حرف G به عنوان گرماژ کاغذ، حرف M  به عنوان معیار جرم کاغذ و حرف A به معنی مساحت کاغذ بر اساس میلی متر مربع است. با این حال معیار اصلی و به دست آمده از این فرمول بر اساس گرم بر متر مربع محاسبه می‌شود.

سخن پایانی

انتخاب کاغذ بر اساس گرماژ تا حدی زیادی به محصول مورد نظر چاپی بستگی دارد. با این حال استانداردهای خاصی برای هر محصول چاپی تعیین شده است و بهتر است بر اساس آن ها گرماژ کاغذ مورد نظر را انتخاب نمایید. برای مثال جهت چاپ محصولاتی مانند بروشور یا کاتالوگ اختصاصی، بهتر است از کاغذ تحریر 120 گرمی استفاده کنید،7 زیرا از وزن کمی برخوردار است و مقاومت مناسبی نسبت به کاغذهای تحریر با گرماژهای پایین‌تر دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232