همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

کاغذ بازیافتی چیست؟ | تمام نکاتی که در مورد آن باید بدانید!

دانستنی

استفاده از کاغذ یکی از بزرگترین دلایل برای نابودی جنگل‌ است و تولید آن همچنان باعث تخریب جنگل‌ها می‌شود. ممکن است شما فکر کنید فرایند بازیافت کاغذ پیچیده است. اما در واقع بسیار ساده است. بازیافت کاغذ این امکان را می‌دهد در انرژی و منابع صرفه جویی شود. بهتر است اینطور بگویم که با بازیافت یک تن کاغذ می‌توانیم 17 درخت، 7000 گالن آب و 463 گالن روغن را نجات دهیم.

کاغذ بازیافتی چیست؟ | تمام نکاتی که در مورد آن باید بدانید!

بازیافت یکی از فرایندهایی است که در دنیای امروز بسیار اهمیت دارد. با توجه به رشد زیاد جمعیت و استفاده از محصولات زیاد و متنوع و در کنار همه این‌ها تخریب محیط زیست، بازیافت از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از بهترین راه‌های حفاظت از محیط زیست بازیافت کاغذ است. به علت منابعی که برای تولید کاغذ استفاده می‌شود این موضوع برای بسیاری از کشورها بسیار مهم است. کاغذ بازیافتی همانطور از اسمش مشخص است از کاغذهای دور ریز تولید خواهد شد. در فرایند بازیافت، کاغذهای باطله به جای اینکه از بین بروند دوباره وارد چرخه مصرف شده و تولید زباله کاهش می‌یابد. استفاده مجدد از کاغذهای باطله باعث می‌شود درختان کمتری قطع شوند و به محیط زیست آسیب کمتری وارد شود. ما در مقاله‌های قبلی در مورد کاغذ تحریر چیست صحبت کردیم و در این مقاله قصد داریم به تمام نکاتی که مربوط کاغذ بازیافتی می‌شود صحبت کنیم.

کاغذ بازیافتی چیست؟

کاغذ بازیافت چیست؟

استفاده از کاغذ یکی از بزرگترین دلایل برای نابودی جنگل‌ است و تولید آن همچنان باعث تخریب جنگل‌ها می‌شود. ممکن است شما فکر کنید فرایند بازیافت کاغذ پیچیده است. اما در واقع بسیار ساده است. بازیافت کاغذ این امکان را می‌دهد در انرژی و منابع صرفه جویی شود. بهتر است اینطور بگویم که با بازیافت یک تن کاغذ می‌توانیم 17 درخت، 7000 گالن آب و 463 گالن روغن را نجات دهیم. لازم است که بگوییم تمامی کاغذهایی که در محصولات گاموت مانند سررسید 1404 و سالنامه استفاده می‌شوند قابل بازیافت هستند و می‌توانید برای دیدن نمونه کارهای ما به وب سایت گاموت مراجعه نمایید. در کل بازیافت برای محیط زیست مفید است زیرا:

  • منابع طبیعی مانند آب، چوب و مواد معدنی را حفظ می‌کند.
  • باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود.
  • باعث افزایش امنیت اقتصادی می‌شود.
  • از آلودگی جلوگیری می‌شود
  • باعث کاهش میزان زباله‌ها در کوره زباله سوزی می‌شود.
  • کاهش مصرف مواد خام
کاغذ بازیافت چیست؟

بازیافت کاغذ (Paper recycling) به چه صورت است؟

برای اینکه بازیافت کاغذ با موفقیت انجام شود باید مراحل انجام کار با ترتیب و دقت پشت سر گذاشته شوند. در ادامه شما را با 6 مرحله اصلی آشنا خواهیم کرد. اما در کنار مراحل بازیافت کاغذ اگر می‌خواهید بدانید کاغذ گلاسه چیست و چطوری تولید می‌شود پیشنهاد می‌کنم به مجله گاموت مراجعه نمایید.

مرحله اول بازیافت کاغذ، جمع آوری

در مرحله اول باید زباله‌هایی که بر پایه کاغذ هستند را جمع آوری کرد. این زباله‌ها شامل انواع مقواها، انواع کاغذهای کتاب، دفتر، پاکت‌های کاغذی، کارتن‌های پستی و بسته بندی و … هستند.

مرحله دوم بازیافت کاغذ، جدا سازی

کاغذ باطله‌هایی که به کارخانه می‌رسند انواع مختلفی دارند. در این مرحله متناسب با جنس کاغذها آنها را به دسته‌های گوناگونی تقسیم بندی می‌کنند. در این مرحله بعضی از کاغذها از جمله کاغذهای آلوده به مواد غذایی مانند کاغذ ساندویچ و یا کاغذهایی که بیش از حد به جوهر آلوده شده باشند و کاغذهای بسیار قدیمی از چرخه خارج شده و دور ریخته خواهند شد.

مرحله سوم بازیافت کاغذ، خمیر سازی

کاغذها بعد از جدا سازی، وارد دستگاه خرد کن شده و در ابعاد خیلی کوچک خرد می‌شوند. سپس خرده کاغذها در دیگ‌های بزرگ آب داغ به نام Pulper ریخته می‌شوند. در این مرحله با اضافه کردن بعضی مواد شمیمایی، لایه‌های کاغذ از هم باز شده و به خمیر کاغذی تبدیل می‌شوند. مواد شیمیایی باعث جدا سازی کاغذ به سلولز شده و خمیر یکدستی به دست می‌آید.

مرحله چهارم بازیافت کاغذ، جوهر زدایی

در این مرحله خمیر کاغذ به یک ظرف بزرگ انتقال داده و روی آب شناور می‌شود. با افزودن مواد شیمیایی مانند پراکسید هیدروژن و … به دیگ رنگ و جوهر از خمیر کاغذ جدا شده و خمیری یک رنگ و سفیدی تولید می‌شود.

مرحله پنجم بازیافت کاغذ، تولید کاغذهای جدید

در این مرحله خمیر سفید و بدون رنگی به دستگاه‌های حاوی غلطک‌های چرخان انتقال داده می‌شود. همچنین مقداری رنگ و نشاسته به کاغذ زده می‌شود تا کاغذ جلوه زیباتری پیدا کند و رنگ سفید آن تقویت شود. در آخر پس از طی مسیر طولانی خمیر اولیه به رول‌های کاغذی بزرگی تبدیل می‌شود. البته محصول نهایی متناسب با نوع کارخانه می‌تواند مقوا یا کارتن باشد.

بازیافت کاغذ(Paper recycling) به چه صورت است؟

مرحله ششم بازیافت کاغذ، برش زدن

در این مرحله رول‌های بزرگ کاغذ به وسیله تیغه‌های مکانیکی در ابعاد کوچکتری برش داده می‌شوند. این قطعات کوچک شده هنوز هم برای استفاده خیلی بزرگ هستند. بنابراین باز هم به قطعات کوچکتری بریده می‌شوند و در آخر به قسمت بسته بندی فرستاده می‌شوند.

مرحله هفتم بازیافت کاغذ، بسته بندی

مرحله آخر بسته بندی کاغذهای بازیافتی تولید شده است. در این مرحله کاغذها را در سایز و ابعاد یکسان برش و بسته بندی می‌کنند و به دست کاربران می‌رسانند. کاغذ در حالت عادی تا هفت بار بازیافت می‌شود و پس از آن جنس کاغذ تولید شده کیفیت خوبی ندارد. کاغذهایی که امکان بازیافت را ندارند در صنایع دیگر استفاده می‌کنند. به طور مثال می‌توان از آنها در تولید مقواهای مختلف برای بسته بندی کفش و سایر محصولات استفاده کرد، اما نمی‌توان به عنوان کاغذ مجدد استفاده کرد. گرماژ و رنگ کاغذ با هم متفاوت است البته ما یک مقاله جداگانه در مورد گرماژ کاغذ چیست را در مجله گاموت داریم.

انواع کاغذ بازیافت

کاغذ بازیافتی نسبت به کاغذ نو مقرون به صرفه‌تر است و همچنین برای محیط زیست ضرری ندارد. مهم‌ترین کاغذهای بازیافتی شامل تست لاینر، فلوتینگ و وایت تاپ است. در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

  • کاغذ تست لاینر: این کاغذ از بازیافت کاغذ باطله تولید می‌شود و جنس آن کرافت است و در کارتن سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • کاغذ فلوتینگ: لایه میانی کارتن از جنس کاغذ فلوتینگ است. این لایه حالت موج دار دارد و ضربه گیر است که از محتویات کارتن محافظت می‌کند.
  • کاغذ وایت تاپ: این کاغذ برای لایه‌های رویی کارتن استفاده می‌شود و از کاغذ بازیافتی به دست می‌آید.
تفاوت کاغذ بازیافتی با کاغذ نو

تفاوت کاغذ بازیافتی با کاغذ نو

کاغذ بازیافتی با کاغذ نو از لحاظ کاربرد با هم تفاوتهایی دارند. در ادامه به بعضی از اصلی‌ترین تفاوتها اشاره خواهیم کرد.

  • مواد اولیه کاغذ: کاغذ نو از چوب درختان تولید می‌شود و در بالا اشاره کوتاهی به طرز تهیه کاغذ از چوب کردیم، اما کاغذ بازیافتی از کاغذهای استفاده شده تولید می‌شود.
  • روش تولید کاغذها: برای تولید کاغذ نو نیاز به مراحلی مانند خرد کردن چوب، ذوب شدن آن و پیکربندی بر روی صفحات وجود دارد. اما تولید کاغذ بازیافتی تحت روند بازیافت کاغذهای قبلی و بازیافت آنها به خمیر مجدد است که مراحل ساده‌تری دارد.
  • ویژگی فیزیکی کاغذها: کاغذ بازیافتی بافتی متفاوت و معمولا سطح خشن‌تری دارد، که این به علت استفاده از مواد بازیافتی با کیفیت پایین و عمر مفید کمتر است. اما کاغذ نو سطح صاف و مخملی دارد.
  • قدرت و مقاومت کاغذها: کاغذ بازیافتی به دلیل استفاده از مواد بازیافتی با کیفیت پایین عمر مفید کمتری دارد. بنابراین در برخی موارد کاغذ بازیافتی ممکن است مناسب نباشد.
  • میزان بازیافت کاغذها: آنچه کاغذ بازیافتی را از کاغذ نو برجسته و متمایز کرده است استفاده مجدد از منابع مصرف شده را گسترش می‌دهد. در حالی که کاغذ نو از چوب جدید تولید می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود که بازیافت کاغذ بتواند به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کمک کند.

سخن آخر

بازیافت کاغذ در حفظ محیط زیست بسیار تاثیرگذار است و میشه گفت کاغذ بازیافتی زباله نیست و نباید آن را دور انداخت. روزانه تعداد زیادی از درختان برای تولید کاغذ نو قطع می‌شوند. همه ما با جدا کردن کاغذها و بازیافت آنها می‌توانیم به حفظ جنگل‌ها و محیط زیست کمک کنیم. تقریبا هشتاد درصد از محصولاتی که استفاده می‌کنیم قابل بازیافت هستند. امیدوارم از خواندان این مقاله لذت برده باشید. حالا شما به ما بگویید آیا سررسید با کاغذ کرم محبوب‌تر شده است یا با کاغذ سفید؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نسیم امیری
    1403/04/16

    سلام کاغذ بازیافتی همان کاغذ کاهی است؟

    پاسخ
    • admin
      1403/04/16

      سلام
      خیر، کاغذ بازیافتی از کاغذ‌های دور ریز تولید می‌شود اما کاغذ کاهی همانطور که از اسمش پیداست از کاه ساخته می‌شود.

      پاسخ
گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232