همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

سربرگ اداری چیست؟ انواع + مزایا و معایب

آموزش

به کاغذی که در مکاتبات اداری و رسمی استفاده می‌شود سربرگ گفته می‌شود. سربرگ به گونه‌ای طراحی می‌شود که لوگو، شماره نامه و تاریخ در بالا سمت چپ قرار گرفته و آدرس و مشخصات کامل شرکت و یا سازمان در پایین سربرگ درج می‌شوند.

سربرگ اداری چیست؟ انواع + مزایا و معایب

سربرگ (Letter head ) کاغذی در سایزهای A4، A5 و یا سایزهای کوچک‌تر است. در قسمت بالای سربرگ اطلاعاتی مانند اسم شرکت، آدرس، شماره تماس و لوگو درج می‌شود و از آن برای یادداشت‌های مهم یا نگارش‌ نامه‌های اداری استفاده می‌شود. حتما می‌دانید هویت بصری برند چیست و در این مطلب باید بگویم سربرگ یکی از مهم‌ترین اجزای هویت بصری یک سازمان و شرکت به شمار می‌رود. سربرگ جزو ست‌ اداری است و به همین دلیل برای هر شرکت و سازمانی از اهمیت خاصی برخوردار است. در ادامه همراه ما باشید تا با سربرگ اداری آشنا شوید.

سربرگ اداری چیست؟

سربرگ چیست؟

به کاغذی که در مکاتبات اداری و رسمی استفاده می‌شود سربرگ گفته می‌شود. سربرگ به گونه‌ای طراحی می‌شود که لوگو، شماره نامه و تاریخ در بالا سمت چپ قرار گرفته و آدرس و مشخصات کامل شرکت و یا سازمان در پایین سربرگ درج می‌شوند. اغلب شرکت‌ها و سازمان‌ها تمایل دارند اطلاعات دیگری مانند لینک شبکه‌های اجتماعی، نام شرکت و زمینه فعالیت خود را به موارد دیگر در سربرگ اضافه کنند. سربرگ به مکاتبات اداری اعتبار می‌بخشد و بخشی از هویت یک شرکت و سازمان محسوب می‌شود. سربرگ یک شرکت و سازمان با کارت ویزیت، پاکت و سایر اوراق اداری آن هماهنگی داشته و یک ست اداری را تشکیل می‌دهند.

انواع سربرگ

در چاپ سربرگ و تقسیم بندی آن مانند سررسید، سالنامه و دیگر تبلیغات چاپی ویژگی‌های متفاوتی از جمله سایز، وزن و جنس وجود دارند. در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

انواع سربرگ از نظر جنس کاغذ

پرکاربردترین و با کیفیت‌ترین جنس کاغذ برای سربرگ که در دستگاه پرینتر دچار مشکل نشود و قیمت مناسبی هم داشته باشد عبارتنداز:

  • تحریر 80 و 100 گرمی
  • کتان 120 گرمی
  • کارتی 140 گرمی

اگر می‌خواهید سربرگ شیک، حرفه‌ای و با ضخامت بیشتری داشته باشید داشته باشید، کاغذ تحریر 100 گرمی مناسب است. اگر از سربرگ برای مکاتبات خیلی مهم استفاده می‌کنید جنس کتان بهترین گزینه است، زیرا که ظرافت، دقت، شفافیت و کنتراست خیلی بهتری دارد.

سربرگ از نظر گرماژ

سربرگ‌ها معمولا در گرماژ 80، 100، 120 و 140 چاپ می‌شوند و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

سربرگ از نظر تعداد رنگ

سربرگ‌ها به صورت سیاه، سفید و رنگی به چاپ می‌رسند. سربرگ‌های رنگی نسبت به سربرگ‌های سیاه وسفید بهتر هستند و بیشتر سربرگ‌ها رنگی سفارش داده می‌‌شوند. سربرگ رنگی به خوبی هویت برند و لوگوی شرکت یا سازمان شما را نشان می‌دهد.

انواع سربرگ اداری

عناصر قابل چاپ بر روی سربرگ

  • لوگوی سازمان
  • اسم سازمان
  • اطلاعات تماس
  • آدرس
  • نشانی شبکه‌های اجتماعی
  • شماره ثبت
  • شماره پیوست
  • تاریخ

مزایا استفاده از سربرگ

  • سربرگ اگر جذاب و حرفه‌ای طراحی شود می‌تواند به عنوان یک برگه شناسایی در برخورد اول عمل کند و مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل نماید.
  • سربرگ به نوعی برگه شناسایی شرکت و سازمان محسوب می‌شود. لوگو، آدرس، تلفن، تاریخ و … به نوعی معرفی کننده برند و نام تجاری شما هستند.
  • هر شرکتی مجاز است فقط از سربرگ خود استفاده کند بدین صورت امنیت مکاتبات افزایش پیدا می‌کند و کسی اجازه کپی برداری از مکاتبات را ندارد.
  • سربرگ به خاطر داشتن طراحی جذاب، لوگو، آدرس، تاریخ و … مانند سررسید و سالنامه کسب و کار شما را تبلیغ می‌کند و تعداد مشتریان شرکت و سازمان شما را اضافه می‌کند. وجود لوگو در سربرگ، سررسید و سالنامه بسیار مهم است که ما در مجله گاموت یک مقاله با عنوان لوگو چیست و انواع آن کدامند به این موضوع اختصاص داده‌ایم.

معایب استفاده از سربرگ

  • همانطور که در بالا گفتیم سربرگ مانند سررسید و سالنامه 1404 مزایای زیادی دارد اما دارای یک عیب است. سربرگ کاغذ یک رو است و نمی‌توان از روی دیگر برای مکاتبات استفاده کرد.

سخن پایانی

استفاده از سربرگ برای کسب و کارها تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل طراحی و کیفیت چاپ آنها بسیار مهم است. در این مطلب اطلاعات کاملی از اینکه سربرگ چیست، انواع سربرگ کدامند، مزایا و معایب استفاده از سربرگ و … آشنا شدید. اگر شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که شرکت و سازمانتان نیاز به سربرگ دارد می‌توانید از خدمات واحد سالنامه گاموت در زمینه طراحی و چاپ سربرگ استفاده نمایید. سالنامه گاموت با بهترین دستگاه‌های چاپ روز دنیا سفارش‌های شما را در تیراژهای دلخواه و مختلف به انجام می‌رساند.

مزایا و معایب استفاده از سربرگ اداری

سوالات متداول

سربرگ چه کاربردی دارد؟

  • سربرگ با داشتن تاریخ، شماره و پیوست به نامه‌های اداری نظم می‌دهد. با یک نگاه ساده می‌توان تشخیص داد این نامه توسط کدام شرکت و در چه تاریخی نوشته شده است و یا همراه آن برگه‌ای پیوست بوده یا خیر و آرشیو نامه‌ها هم راحت‌تر انجام می‌شود.

بهترین جایگزین برای سربرگ چیست؟

  • سربرگ هم مانند سررسید وزیری حدود سی الی چهل سال است که استفاده می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد سربرگ‌ها در مکاتبات رسمی و اداری اهمیت زیادی دارند. سربرگ‌ها جایگزینی ندارند و تا امروزه توانسته‌اند جایگاه خود را حفظ کنند.
نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232