همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

آشنایی با کمیک بوک؛ زیر و بم کتاب های مصور!

دانستنی

کمیک بوک را می‌توان ترکیبی بی‌نظیر از داستان سرایی به همراه تصاویر دانست. اما کمیک بوک چیست؟ کتاب‌هایی که هنرهای ترسیمی را در کنار ادبیات و داستان قرار می‌دهند، فانتزی‌های جذابی را ارائه داده و در نهایت به محصولات چاپی پرطرفداری تبدیل می‌شوند. کمیک بوک‌ها نوعی کتاب مصور به حساب می‌آیند که در روند مطالعه آن ها تصاویر و داستان به صورت هماهنگ با هم پیش می‌روند

آشنایی با کمیک بوک؛ زیر و بم کتاب های مصور!

کمیک بوک را می‌توان ترکیبی بی‌نظیر از داستان سرایی به همراه تصاویر دانست. اما کمیک بوک چیست؟ کتاب‌هایی که هنرهای ترسیمی را در کنار ادبیات و داستان قرار می‌دهند، فانتزی‌های جذابی را ارائه داده و در نهایت به محصولات چاپی پرطرفداری تبدیل می‌شوند. کمیک بوک‌ها نوعی کتاب مصور به حساب می‌آیند که در روند مطالعه آن ها تصاویر و داستان به صورت هماهنگ با هم پیش می‌روند. در ادامه مطلب آشنایی با کمیک بوک؛ زیر و بم کتاب های مصور! با ما همراه باشید.

چکیده ای از تاریخچه کمیک بوک؛ آغازی برای کتاب های مصور

استفاده از زبان نوشتاری به همراه تصاویر، قرن‌ها پیش رایج بود. به نوعی که این تصاویر اولیه می‌توانست روند داستان را برای فرد مطالعه کننده به شکل بهتری بازگو کند. برای مثال هنگامی که در زبان نوشتاری به رویداد خاصی اشاره می‌شد، تصویر کنار آن برای درک بهتر کاربرد داشت. با این حال اگر برایتان این سوال پیش آمده که کمیک چیست و کتاب کمیک از کجا آمده است، بهتر است بدانید شروع کمیک بوک‌ها به قرن هجدهم میلادی باز می‌گردد؛ هنگامی که اولین کتاب‌های مصور چاپ شده و وارد بازار شدند.

کمیک بوک چیست؟ آشنایی با انواع کمیک بوک و کتاب مصور

ژانرهای کمیک بوک در دسته بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند، اما فانتزی و شخصیت‌های تخیلی به وفور در آن ها مشاهده می‌شود. برخی از نویسندگان طراحی و داستان نویسی کمیک، تمامی بخش‌های کتاب مصور را به تنهایی انجام می‌دهند. در واقع حالتی است که طراحی شخصیت‌ها و تصاویر داخلی کمیک، داستان و علائم داخلی کمیک و… همگی توسط یک نفر انجام شود. اما به طور معمول، هر کمیک بوک یا مجموعه کمیکی از یک طراح و یک نویسنده بهره مند است.

بهتر است بدانید کمیک بوک‌های کشور ژاپن که با نام مانگا شناخته می‌شوند، نسبت به کتاب کمیک آمریکایی بسیار قدیمی‌تر هستند و قرن‌ها پیش از کمیک بوک وجود داشتند. با این حال امروزه با پیشرفت تبلیغات چاپی و صنعت چاپ، کمیک بوک‌ها با انواع جلد سخت، کاغذ گلاسه و… به تولید می‌رسند. کمیک بوک‌های آمریکایی و اروپایی از محتوای داخلی رنگی و مانگاهای ژاپنی از محتوای داخلی سیاه و سفید برخوردار هستند.

ساختار کمیک بوک؛ به تصویر کشیدن شخصیت ها و دیالوگ ها

ساختار اولیه کمیک بوک یا کامیک، به گونه‌ای بود که جلد آن دارای طراحی کاملی از شخصیت اصلی یا مضمون داستان را به نمایش می‌گذاشت. این جلدها مانند انواع جلد سررسید از متریال‌های مختلفی برخوردار بودند. در صفحات کمیک نیز هر تصویر طراحی شده به صورت برشی چهارضلعی و به ترتیب نمایش داده می‌شد تا فرد مطالعه کننده به راحتی بر اساس تصاویر و متون روی آن، داستان را دنبال کند. دیالوگ‌های کمیک بوک به صورت حبابی از متن که با فلش به شخصیت مورد نظر اشاره دارد، طراحی می‌شد. تصاویر طراحی شده نیز ترتیبی از چپ به راست داشتند که پس از رسیدن به انتهای صفحه، ادامه آن به پایین می‌رفت.

ساختار کمیک بوک به چه صورت است؟ چیدمان و شیوه طراحی کمیک بوک

هنگامی که طراح کمیک بوک، قصد به تصویر کشیدن صداهای ناگهانی با توجه به پیشروی داستان را داشته باشد، از نوعی متن‌های کشیده که شباهت زیادی به نویز یا صداهای بلند دارند، استفاده می‌کند. به طور کلی مطالعه کمیک بوک‌ها ساده است و بیشتر رده‌های سنی توانایی خواندن کمیک بوک‌ها را دارند. از طرفی تعداد صفحات آن‌ها کم است و در کمیک بوک‌هایی مانند رمان گرافیکی یا رمان مصور نیز نسبت به دیگر انواع رمان‌های نوشتاری حجم کمتری دارند.

انواع کتاب مصور؛ از مانگای ژاپنی تا رمان گرافیکی

با توجه به تاریخچه کمیک بوک، بسیاری از کشورها در تولید چنین کتبی پیشگام بوده اند  و صنعت چاپ کتاب های مصور به یک کشور خاص اختصاص نیافته است. از طرفی اهمیت صحافی کتاب بر زیبایی نیز، در تولید محصولاتی مانند رمان گرافیکی تأثیر داشت.  به همین دلیل هنگام مطالعه انواع کمیک بوک، متوجه برخی تفاوت‌های کلیدی بین انواع آن ها می‌شوید که بر اساس چنین تفاوت‌هایی، دسته  بندی قالبی خاصی برای کمیک بوک ها تعریف شده است. به طور کلی کمیک بوک‌ها از نظر قالب دارای دسته بندی‌های زیر هستند:

  • کمیک بوک (مجله)
  • رمان گرافیکی(کتاب مصور)
  • وب کامیک(کمیک های سطح وب)
  • مانگا(ژاپن)
  • مانهوا(کره جنوبی)
  • کمیک استریپ(کمیک های کوتاه روزنامه ای)
کتاب مصور و کمیک بوک؛ ژانرها و عناوین محبوب

کمیک بوک؛ مجله مصور ماهانه یا هفته نامه

این نوع از کتاب‌های مصور، رایج ترین شکل کمیک بوک در جهان به شمار می‌رود. کمیک بوک‌های مجله‌ای که به صورت ماهانه یا هر هفته منتشر شده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد. البته برخی از مجموعه کتاب‌های کمیک بوکی مانند سالنامه و کتاب سال، هر یک سال یک بار انتشار می‌یافتند. به طور معمول چنین کمیک بوک هایی به صورت مجموعه طراحی شده و هر جلد آن 24 صفحه دارد. برخی از این کمیک بوک‌ها نیز تک جلدی هستند و داستان آن‌ها در همان جلد به پایان می‌رسد. از مشهورترین کمیک بوک‌های مجله‌ای می توان به مجموعه کمیک بوک‌های اسپایدرمن شگفت انگیز اشاره کرد.

رمان گرافیکی؛ کتاب مصور جامع

کمیک بوک‌های مجله ای به صورت هفته نامه یا ماهنامه منتشر می‌شوند و مخاطب به ناچار ماه‌ها داستان کمیک بوک را دنبال می‌کند تا آخرین جلد آن منتشر شود. اما رمان‌های گرافیکی در قالب یک کتاب کامل منتشر شده و به طور معمول داستان کتاب در همان جلد به پایان می‌رسد. رمان‌های گرافیکی نسبت به کمیک بوک‌های مجله‌ای از هزینه بالاتری برخوردار هستند و یکی از علت‌های اصلی آن، استفاده از جلد سخت و کاغذ با کیفیت در چاپ رمان گرافیکی است.

وب کامیک؛ تجربه خواندن کمیک به صورت آنلاین

همان طور که می‌دانید در سال‌های اخیر و با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، بسیاری از افراد جهت صرفه جویی در هزینه‌ها و جلوگیری از قطع درختان به سوی کتاب‌های آنلاین رفته‌اند. کتاب‌هایی که برای خواندنشان نیازی به خرید از فروشگاه ندارید و هزینه کمتری نیز بابت آن پرداخت می‌کنید. وب کامیک نوعی از کتاب مصور آنلاین به شمار می‌رود که به صورت اینترنتی قابل خرید و خواندن است. مهم‌ترین ویژگی‌های وب کامیک، حفظ محیط زیست و صرفه جویی در هزینه‌های خرید کتاب است.

کتاب کمیک مصور؛ تفاوت کمیک و کتاب چیست؟

مانگا؛ کتاب های مصور ژاپنی

کافی است یک بار به ژاپن سفر کنید و نگاهی به بیلبوردهای تبلیغاتی شهرهای ژاپن بیاندازید؛ بی شک با تعداد زیادی تبلیغ انیمه مواجه می‌شوید که هر فردی را به خود مجذوب می‌کند. حال اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تری انیمه‌های ژاپنی را بررسی کنیم، به کتاب‌های مصور مانگا می رسیم. کتاب‌هایی که انیمه‌ها به صورت اقتباسی از آن ها ساخته شده یا عیناً از روی صفحات مانگا ساخته می‌شوند! مانگای ژاپنی نوعی کتاب مصور سیاه و سفید است و چاپ رنگی تنها روی جلد آن دیده می‌شود. با این حال مانگا یکی از پرطرفدارترین نوع کمیک بوک در جهان به شمار می‌رود.

مانهوا؛ کتاب کمیک کشور کره

مانهوا، کتاب کمیک کره ای است که از نظر قالب و نوع تصاویر، شباهت زیادی به مانگا دارد. در تولید این نوع کتاب‌ها کاغذ گلاسه و تحریر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین تفاوت میان مانهوا و مانگا، ژانر داستانی آن است. مانگاهای ژاپنی داستان‌های تخیلی و فانتزی را بازگو می‌کنند در صورتی که مانهوا بیشتر شامل داستان‌های رمانتیک و عاشقانه است و بیشتر با فرهنگ کره در ارتباط می‌باشد. تفاوت دیگر مانگا و مانهوا نیز نوع رنگ آمیزی و طراحی شخصیت‌های متفاوت مانهوا با مانگا است.

کمیک استریپ؛ کمیک بوک کوتاه

کمیک استریپ شاید از نظر نام شباهت زیادی با کمیک بوک داشته باشد، اما هدف کمیک استریپس و کاربرد آن کاملا متفاوت است. در وهله اول بهتر است بدانید کمیک استریپ نسبت به کمیک بوک محتوای بسیار کمتری دارد و گاهی چند صفحه از یک روزنامه یا مجله را به خود اختصاص می‌دهند. از طرفی محتوای کمیک استریپ به جای پرداختن به یک داستان جذاب، در مورد مسائل روزمره و اجتماعی است. کمیک استریپ ها را می‌توانید به راحتی در مجلات گوناگون و روزنامه‌ها بیابید.

کتاب کمیک چیست؟ کمیک چیست و محبوب ترین کمیک مارول کدام است؟

ژانرهای کمیک بوک؛ چه ژانری بیشترین طرفدار را دارد؟

کمیک بوک‌ها با تصاویر کاور فانتزی و داستان‌های علمی تخیلی شناخته می‌شوند؛ از این رو این نوع داستان‌ها بیشترین طرفدار را در ژانر کتاب‌های مصور دارند. داستان‌هایی که با یک ابرقهرمان و مبارزات او با افرادشرور در ارتباط بوده و در بیشتر موارد از تمی علمی تخیلی بهره مند هستند. داستان های ابرقهرمانی و فانتزی در صدر ژانرهای کمیک بوکی قرار دارند. در سال های اخیر نیز استفاده از داستان های این ژانر در فیلم های هالیوودی و دیگر سینمای جهان مانند مجموعه فیلم های اونجرز دیده می شود. در ادامه لیست مهم‌ترین ژانرهای کمیک بوکی و آثار محبوب هر ژانر را مشاهده می‌کنید:

  • ژانر ابرقهرمانی: مجموعه کمیک بوک های اسپایدرمن، ایکس من، چهار شگفت انگیز و لیگ قهرمانان
  • ژانر ترسناک: مجموعه کمیک بوک های سوامپ تینگ، بیگانه، پسر جهنمی و استرنجز تینگز
  • ژانر علمی تخیلی: مجموعه کمیک بوک های گرین لنترن، نوا، آکوامن و آیرون من
  • ژانر فانتزی: مجموعه کمیک بوک های سیاه چاله ها و اژدهایان، دکتر استرنج، داستان های ازگارد و هرکول
  • ژانر کمدی: دختر سنجابی، هارلی کویین، وان پانچ من و فلش
ژانرهای کمیک بوک؛ مارول، دی سی و... کدام کمپانی کمیک بوکی پرطرفدارترین است؟

بررسی تفاوت کمیک بوک و کتاب

شاید این سوال به ذهن شما نیز خطور کرده باشد که تفاوت اصلی کمیک و کتاب چیست. بر خلاف تفاوت‌‍های محصولات چاپی مانند فرق سررسید و سالنامه جدید، در وهله اول بهتر است بدانید کتاب‌های کلاسیک و رمان، نسبت به کمیک از جزئیات بسیار بیشتری برخوردار هستند. کتاب‌ها از نظر لغوی و اصطلاحات بازه گسترده‌تری را در بر می‌گیرند و در برخی موارد مطالعه آن ها نسبت به کمیک دشوار است. اما کمیک‌ها به سادگی قابل مطالعه هستند و از محتوای متنی بسیار کمتری برخوردار هستند، در صورتی که برخی از کتاب‌ها بیش از هزار صفحه دارند. از طرفی نوع گویش دیالوگ‌ها در کمیک بوک وکتاب متفاوت است.

کمپانی‌های پرطرفدار کمیک بوکی

هر سال بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های محبوب جهان، با اقتباس از روی کمیک بوک‌ها ساخته می‌شوند. کافی است نگاهی به عناوین سینمایی و باکس آفیس بیاندازید. بی شک داستان فیلم‌های ابرقهرمانی، تخیلی و فانتزی زیادی از روی کمیک بوک‌های مارول و دی سی به اقتباس برداشته شده است. از نظر محبوبیت کمپانی‌های تولید کمیک بوک نیز کمپانی کمیک مارول، دی سی، دارک هورس، ایمیج کامیکس و… بیشترین سهم را از فروش کمیک بوک‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232