همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

معرفی انواع جعبه؛ بهترین جعبه بسته بندی چیست؟

دانستنی

گسترش صنعت بسته بندی به مرحله‌ای رسیده است که این روزها هر جایی جعبه و کارتن مشاهده می‌کنید! تفاوتی ندارد که در چه شغلی فعالیت دارید و در چه شهری زندگی می‌کنید، استفاده از بسته بندی و جعبه برای همگان عادی شده است. بیشتر مواد غذایی در بسته بندی و جعبه قرار می‌گیرند. لوازم الکترونیکی که به تازگی تولید شده در بسته بندی اختصاصی کارخانه گذاشته شده و حتی هدایا و کادوهای مختلف نیز به جعبه نیاز پیدا می‌کنند.

معرفی انواع جعبه؛ بهترین جعبه بسته بندی چیست؟

گسترش صنعت بسته بندی به مرحله‌ای رسیده است که این روزها هر جایی جعبه و کارتن مشاهده می‌کنید! تفاوتی ندارد که در چه شغلی فعالیت دارید و در چه شهری زندگی می‌کنید، استفاده از بسته بندی و جعبه برای همگان عادی شده است. بیشتر مواد غذایی در بسته بندی و جعبه قرار می‌گیرند. لوازم الکترونیکی که به تازگی تولید شده در بسته بندی اختصاصی کارخانه گذاشته شده و حتی هدایا و کادوهای مختلف نیز به جعبه نیاز پیدا می‌کنند. در ادامه مطلب معرفی انواع جعبه؛ بهترین جعبه بسته بندی چیست؟ با ما همراه باشید.

چکیده ای از شروع صنعت جعبه و کارتن؛ تأثیر بسته بندی در صنایع

به طور کلی می‌توان گفت در قرن پیش رو و دنیای مدرن، جعبه به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی انسان تبدیل شده است. اما اگر به تاریخچه صنعت ساخت جعبه رجوع کنیم، جعبه مقوایی برای اولین بار در سال 1817 میلادی کشف شد و به محصولی پرکاربرد برای جابجایی اشیاء تبدیل گشت. یک تفاوت اصلی جعبه‌های آن دوران، ساخت جعبه‌ها به صورت یک شکل و ساده بود. اما با گذشت زمان پرینترهای جدیدی وارد عمل شدند که امکان چاپ جعبه و طراحی روی آن را فراهم می‌کرد.

انواع جعبه بسته بندی؛ از جعبه بسته بندی کوچک تا جعبه بسته بندی کرافت

این صنعت رفته رفته جایگاه مهمی پیدا کرده و جایگاه خود را در صنایع مختلف پیدا کرد. تا جایی که برای بسته بندی محصولات خوراکی مانند شکلات، آبنبات و دیگر مواد خوراکی مورد استفاده قرار گرفت. از همان ابتدا نیز از جعبه و کارتن در حمل بار و اشیاء مانند کتاب و سالنامه استفاده می‌شد. پیشرفت تکنولوژی چاپ تأثیر بالایی در صنعت بسته بندی و تولید جعبه بسته بندی کرافت داشت. از این جهت که پس از چند سال، کمپانی های بزرگ به فکر تولید اختصاصی سازی جعبه‌های خود افتادند.

در واقع با این کار آن ها می‌توانستند محصول خود را به شیوه جدید تبلیغ کرده و به مفهوم برندینگ برسند. در ابتدا آن‌ها برچسب و لیبل‌هایی با عنوان شرکت و محصول را روی جعبه قرار می‌دادند. تا جایی که امکان چاپ جعبه کاملاً اختصاصی با توجه به رنگ سازمانی کمپانی، لوگو و دیگر امکانات تزئینی روی آن فراهم شد. این مسئله برای کمپانی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بود؛ چرا که با این روش می‌توانستند فروش خود را بیشتر کرده و تبلیغات گسترده‌تری داشته باشند. حتی برند آن‌ها پس از مدتی در ذهن مردم ماندگار می‌شد و در دراز مدت می‌توانستند سود خوبی را کسب کنند.

جعبه کارتنی بسته بندی؛ معرفی انواع جعبه در صنعت بسته بندی

انواع جعبه بسته بندی؛ از انواع جعبه مقوایی تا جعبه بسته بندی پلاستیکی

همان طور که در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره شد، گسترش استفاده از کارتن و جعبه این صنعت را تحت تأثیر قرار داد و در قرن اخیر، درصد استفاده از جعبه توسط کسب و کارها به طرز عجیبی رشد کرد. تولیدکنندگان جعبه نیز به فکر تولید جعبه‌هایی با ساختار جدید برای جذب مشتریان بیشتر افتادند. تا جایی که امروزه صدها مدل جعبه مختلف مانند جعبه بسته بندی پلاستیکی و جعبه هارد باکس در بازارهای جهانی دیده می‌شود. اما اگر بخواهیم به طور کلی انواع جعبه را مورد بررسی قرار دهیم، انواع جعبه بسته بندی عبارتند از:

  • جعبه لمینتی
  • جعبه مقوایی
  • جعبه پلاستیکی
  • جعبه دایکاتی
  • جعبه چوبی
  • جعبه شیشه‌ای

جعبه لمینتی چیست؟

جعبه لمینتی در دسته جعبه های مقوایی قرار دارد و نسبت به دیگر جعبه های مقوایی، از کیفیت بهتری برخوردار است. در ساخت جعبه‌های لمینتی ترکیب فویل پلاستیکی، مقوا و… مورد استفاده قرار می‌گیرد و روکشی روی آن تعبیه شده است تا از نظر ظاهری، جذابیت بیشتری نسبت به دیگر انواع جعبه‌ها داشته باشد. این ویژگی ظاهری باعث شده تا محصولاتی که درون کارتن‌های لمینتی قرار می‌گیرند، بیشتر مورد انتخاب مشتریان قرار گرفته و به فروش بیشتری برسند.

جعبه مقوایی

جعبه مقوایی را می‌توان رایج‌ترین نوع بسته بندی در جهان دانست. به طور کلی این نوع جعبه برای انبوهی از کالاها و اشیاء مورد استفاده قرار می‌گیرد. جعبه بسته بندی کرافت که از کاغذ کرافت تهیه می‌شود نیز نوعی جعبه مقوایی است.  اگر وارد یک فروشگاه مواد غذایی شوید و تعدادی از محصولات را مشاهده کنید، متوجه گستردگی این نوع جعبه می‌شوید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جعبه مقوایی، قیمت مناسب آن است که استفاده از آن را برای هر محصولی ممکن می‌سازد. با این حال برخی مواد غذایی را نمی‌توان درون این جعبه‌ها نگهداری کرد.

جعبه بسته بندی پلاستیکی چیست؟ ممعرفی انواع جعبه بسته بندی

جعبه پلاستیکی

عمده استفاده از انواع جعبه‌های پلاستیکی صنعت محصولات خوراکی بوده و این نوع جعبه نسبت به جعبه مقوایی ویژگی‌های دیگری دارد. به طور کلی اگر استحکام و مقاومت جعبه در اولویت قرار داشته باشد، جعبه پلاستیکی بهترین انتخاب است. احتمالا بارها مواد غذایی نظیر گوشت و لبنیات را با بسته بندی‌های پلاستیکی خریداری کرده‌اید؛ نگهداری از مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن آن به دلیل استفاده از انواع جعبه پلاستیکی است و از دیگر انواع جعبه در این مواد نمی‌توان استفاده کرد.

جعبه دایکاتی

اگر تا به حال موقع خرید پیتزا به جعبه‌های ویژه بیرون بر (Takeaway) دقت کرده باشید، نوعی طراحی و نحوه باز و بسته شدن خاص در این نوع جعبه‌ها، توجه شما را جلب می‌کند. جعبه‌های دایکاتی، جعبه‌هایی هستند که بر اساس فرم خاص و ابعاد سفارشی تبلیغات چاپی تولید شده و برای چاپ آن از دستگاه‌های ویژه چاپ جعبه دایکاتی استفاده می‌شود. به طور کلی محدودیتی در چاپ این نوع جعبه وجود نداشته و طرح‌های مختلف دایکاتی روی آن قابل اجرا است. از این رو به عنوان جعبه بسته بندی ارزان رایج است.

جعبه چوبی

جعبه‌های چوبی نیز مانند جعبه‌های مقوایی در هر جایی دیده می‌شوند. با این حال نسبت به جعبه‌های مقوایی و پلاستیکی کاربرد کمتری دارند و بیشتر جنبه تزئینی آن ها نمایان است. در واقع این نوع جعبه به دلیل وزن بالا برای جابجایی وسایل مناسب نیست و از طرفی نسبت به دیگر انواع جعبه گران قیمت است. ساخت این نوع جعبه نیز می‌تواند زمان بر و پر هزینه باشد و این دلیلی برای کمتر رایج بودن انواع جعبه چوبی است.

جعبه شیشه‌ای

جعبه شیشه‌ای نوعی جعبه لوکس محسوب می‌شود و نسبت به دیگر جعبه‌ها کاربرد کمتری دارد. چرا که شکننده است و حمل آن چالش برانگیز است. از طرفی بیشتر جعبه‌های شیشه‌ای وزنی بالا دارند و سطح آن ها به سرعت آلوده می‌گردد. با این حال برای نگهداری اقلام لوکس و برخی جواهرات گرانبها جعبه‌های شیشه ای و جعبه بسته بندی کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرفی این جعبه‌ها نسبت به کارتن یا بسته بندی‌های پلاستیکی از قیمت بسیار بالاتری برخوردار هستند.

 

 

 

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232