همه محصولات سررسـید تقویم رومیزی ست مدیریتی لیست قیمت‌ها لیست قیمت دانلود کاتالوگ کاتالوگ
0 درخواست نمونه

نحوه شکل گیری تقویم میلادی؛ از تقویم ژولینی تا گریگوری!

دانستنی

اوایل فصل زمستان و با فاصله‌ای کوتاه پس از جشن کریسمس، سال نو میلادی در کشورهای مختلف جشن گرفته می‌شود؛ سالی که بر اساس تقویم میلادی پیش می‌رود. اما نحوه شکل گیری تقویم میلادی به چه صورتی بوده است؟ تقویمی که امروزه در تمامی کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و رویدادهای آن، تقریبا در هر کشوری برگزار می‌شود.

اوایل فصل زمستان و با فاصله‌ای کوتاه پس از جشن کریسمس، سال نو میلادی در کشورهای مختلف جشن گرفته می‌شود؛ سالی که بر اساس تقویم میلادی پیش می‌رود. اما نحوه شکل گیری تقویم میلادی به چه صورتی بوده است؟ تقویمی که امروزه در تمامی کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و رویدادهای آن، تقریبا در هر کشوری برگزار می‌شود. در ادامه مطلب نحوه شکل گیری تقویم میلادی؛ از تقویم ژولینی تا گریگوری! با ما همراه باشید.

مروری بر تاریخچه تقویم میلادی و مسیر شکل گیری آن

پیش از معرفی تاریخچه تقویم سال میلادی بهتر است بدانید که پیش از میلاد مسیح و در سالیان دور، از گاه شماری‌هایی متفاوت استفاده می‌شد. گاه شماری‌هایی که با علم ستاره شناسی قدیمی و برخی از اساطیر مشهور سرزمین‌ها در ارتباط بودند. مانند تقویم مایا و گاه شماری‌های باستانی که هر یک به نقطه‌ای از کره زمین در قرون پیش از میلاد مرتبط هستند. در برخی از آن‌ها یک سال بین 200 تا 300 روز داشت و هر کدام معیارهایی خاص را برای شمارش روزهای سال تعیین کرده بودند.

تقویم میلادی و تاریخچه آن؛ سال میلادی چیست؟

تقویم ژولینی؛ دوران پیش از تقویم میلادی

پیش از پدید آمدن تقویم یا گاه شماری ژولینی، از تقویم رومی استفاده می‌شد که این تقویم دارای 304 روز در سال بود. تقویم ژولینی یک تقویم متعلق به روم باستان بود که به دوران ژولیوس سزار باز می‌گردد. سال 45 پیش از میلاد نیز به عنوان آغاز استفاده از این تقویم شناخته شده است. تعدادی از ستاره شناسان یونانی و دانشمندانی که در زمینه ریاضیات و نجوم فعالیت داشتند، تقویم ژولینی را طراحی کردند. ژولیو سزار نیز از این تقویم استقبال کرد و پس از مدتی تقویم ژولینی جای تقویم رومی را گرفت.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تقویم ژولینی که این گاه شماری را نسبت به گاه شماری‌های پیشین در سالنامه متمایز می‌ساخت، سال کبیسه بود. تقویم ژولینی اولین تقویمی بود که سال کبیسه داشت و ستاره شناسانی که این تقویم را طراحی کرده بودند، متوجه یک روز اضافی در هر چهار سال تقویم 365 روزه شدند. به همین دلیل سالی که 366 روز داشت برای اولین بار در تقویم ژولینی به عنوان سال کبیسه شمرده شد. از این رو گاه شماری ژولینی یکی از پایه‌های مهم تقویم میلادی به شمار می‌آید. زیرا سال‌های 365 روزه داشت و سال کبیسه را به درستی در تقویم هر چهار سال یک بار جای داده بود.

جایگزینی تقویم گریگوری با تقویم ژولینی

در سال 1582 میلادی، گاه شماری جدیدی به نام گاه شماری گریگوری ساخته شد. این گاه شماری نوعی تقویم برای رفع اشتباهات تقویم ژولینی بود و تمامی محاسباتی که در تقویم ژولینی دارای اشتباهات کوچک بود را اصلاح کرد. یکی از اصلاحات اصلی در این تقویم، اشتباه محاسباتی کوچک در سال کبیسه بود. سال کبیسه‌ای که در تقویم ژولینی وجود داشت، دارای اشتباهی جزئی بود که هر 128 سال یک روز به تقویم اضافه می‌شد و تقویم گریگوری این موضوع را حل کرده بود.

تقویم گریگوری؛ تقویم ژولینی چطور به تقویم گریگوری تبدیل شد؟

پاپ گریگوری این تقویم را تایید کرد و به رسمیت شناخت. بر اساس تاریخچه تقویم رومیزی در جهان این تقویم به نام پاپ گریگوری ثبت شد. گاه شماری گریگوری پس از 1582 میلادی جای گاه شماری ژولینی را گرفت. فراگیری این تقویم به کشورهای اروپایی محدود نشده و در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفت. ابتدا در بین کشورهای کاتولیک و دیگر شاخه‌های مسیحی انتشار یافت و پس از آن در قرن 18، کشورهایی مانند چین، ژاپن و کره نیز آن را پذیرفتند. گاه شماری گریگوری کامل‌ترین نوع تقویم میلادی است.

تقویم سال میلادی؛ چه کشورهایی از تقویم میلادی استفاده می کنند؟

پس از قرن 18 و پذیرفته شدن تقویم رومیزی میلادی (گریگوری) در کشورهای آسیای شرقی، این تقویم وارد کشورهایی نظیر مصر، ترکیه و… شد. پیشرفت و گسترش تقویم میلادی به حدی سریع بود که سراسر جهان را فرا گرفت و به عنوان تقویم رسمی کشورها تعیین شد. بهتر است بدانید در حال حاضر و در جهان امروزی، بیش از 90 درصد کشورهای جهان از تقویم میلادی استفاده می‌کنند و آن را به عنوان تقویم اصلی خود می‌شمارند. اما همچنان 4 کشور  افغانستان، ایران، اتیوپی و نپال در جهان تقویم میلادی را استفاده نمی‌کنند و تقویم اصلی آن ها متفاوت است.

در کشورهای ایران و افغانستان، تقویم هجری شمسی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مانند تقویم میلادی دارای 365 روز است. در کشور نپال از تقویم نپالی استفاده می‌کنند که با نام تقویم ویکرم سموت شناخته می‌شود و بر خلاف تقویم‌های شمسی و میلادی، هر سال در تقویم ویکرم سموت دارای 354 روز است. همین تفاوت تعداد روز باعث تغییرات زیاد این تقویم با دیگر تقویم‌ها شده است. تقویم کشور اتیوپی نیز نوعی گاه شماری به نام گاه شماری اتیوپیایی است که هفت سال از تقویم میلادی عقب است.

ماه های تقویم میلادی و تعداد روزها

اگر قصد دارید بدانید که سال میلادی چند روز است و ماه‌های میلادی چند روز دارند، بهتر است توجه داشته باشید که تقویم گریگوری به گونه‌ای طراحی شده است که 365 روز سال را در دوازده ماه میلادی جای داده است. در واقع هنگام بررسی تفاوت سال شمسی و قمری متوجه تفاوت تعداد روزهای این دو تقویم می‌شویم؛ اما در مورد سال شمسی و میلادی 365 روز ثابت است. ماه‌های گاه شماری گریگوری(تقویم میلادی) این ماه‌ها عبارتند از :

  • ژانویه- 31 روزه
  • فوریه-28 یا 29 روزه
  • مارس- 31 روزه
  • آوریل-30 روزه
  • مه- 31 روزه
  • ژوئن-30 روزه
  • ژوئیه- 31 روزه
  • اوت- 31 روزه
  • سپتامبر-30 روزه
  • اکتبر- 31 روزه
  • نوامبر-30 روزه
  • دسامبر- 31 روزه

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گاموت

مشتریان گاموت

مورد اعتماد برترین برندها هستیم

جهان
بارز
ایران رادیاتور
کویر موتور
بهران
agah
مپنا
اسنوا
can
مدیا پردازش
میهن
نیلپر
زرفام
021-91004232